Er zijn veel meer openbare oplaadpunten voor elektrische auto’s nodig dan de Europese Commissie nodig acht. Dat concludeert de Europese brancheorganisatie van autofabrikanten in een nieuw rapport over elektrisch rijden.
In het rapport concludeert de ACEA dat er in 2030 6,8 miljoen openbare laadpunten nodig zijn om de door Brussel voorgestelde 55 procent vermindering van de CO2-uitstoot te behalen. Dat is bijna het dubbele aantal oplaadpunten van wat de Europese Commissie nodig acht. Uitgaande van de cijfers van de ACEA zouden er wekelijks tienduizenden laadpalen in de EU moeten worden bijgeplaatst om die 6,8 miljoen stuks in 2030 te halen, maar momenteel zijn het er maar 2.000 per week.
Volgens het onderzoek zijn er grote zorgen bij de auto-industrie over het tempo waarmee de infrastructuur voor elektrisch rijden wordt aangelegd. De laatste vijf jaar vertienvoudigde de verkoop van elektrische auto’s, maar het aantal openbare laadpunten groeide langzamer. De jaarlijkse kosten voor de openbare laadpaalinfrastructuur in de EU becijfert het rapport op acht miljard euro. Een fors bedrag, maar een fractie van de aanleg van bijvoorbeeld het 5G-netwerk voor mobiele telefoons.