Algemeen bekend is dat het batterijpakket van een elektrische auto minder presteert bij lage temperaturen. De ADAC, de Duitse broer van de ANWB, onderwierp 25 EV’s aan een koude simulatierit in een koelcel en zag de actieradius tot 54% afnemen.
Het accupakket van een elektrische auto werkt het efficiëntst bij een temperatuur van ongeveer 21 graden Celsius. Hoe meer de buitentemperatuur daarvan afwijkt, hoe slechter de batterij presteert. Vooral bij koud weer is merkbaar dat de actieradius van een EV minder is dan de fabrieksopgave. De Duitse ADAC zocht uit hoeveel precies.
Simulatie
De ADAC zette 25 elektrische auto’s in een koelcel en deed een simulatierit bij een temperatuur van rond het vriespunt. Het keek vervolgens hoe de modellen – elke met een beloofde actieradius van 500 kilometer of meer – presteerden. Niet best, laat de proef zien.
Het minst goed scoorde de Toyota bZ4X. Volgens de WLTP-rekenmethode heeft de Japanner een rijbereik van 504 kilometer. In de kou kwam het model echter slechts 233 kilometer ver: een afname van liefst 54%.
Ook de MG 4 presteerde ondermaats in de vrieskou. Van de beloofde 520 kilometer bleef een rijbereik van 254 kilometer over. De Volvo EC40 gaf ongeveer de helft van zijn actieradius weg en de BYD Seal, Cupra Born, Hyundi Ioniq, Kia EV3, Peugeot 3008 en Polestar 2 ruim 40%. De Tesla Model 3 deed ook mee aan de test. Van de te verwachten 702 kilometer aan rijbereik bleven er 423 over.
NIO ET5
De NIO ET5 long range deed het ‘t best van de 25. Van de 532 verwachte kilometers ging 21% af. De Porsche Taycan leverde 24% in en de BMW iX xDrive50 35%. De VW ID7 biedt in de kou 38% minder actieradius.