Het Duitse zusje van de ANWB, ADAC, houdt jaarlijks de pechstatistieken bij. Uit analyse van de pechgevallen, blijkt dat de elektrische auto (uit de bouwjaren 2020 – 2022) betrouwbaarder is dan de auto met brandstofmotor (uit dezelfde bouwjaren).
Om een idee te krijgen hoe betrouwbaar een auto is, wordt er vaak verwezen naar de pechstatistieken van het Duitse ADAC. Het ADAC registreert het aantal pechgevallen in Duitsland nauwkeurig en vertaalt ze naar cijfers per 1.000 voertuigen. Zo blijkt dat alle auto’s gebouwd in 2020 en voorzien van benzine- of dieselmotor een pechindex van 12,9 hebben. Ofwel: ADAC noteerde per 1.000 auto’s 12,9 pechgevallen (1,29 procent van het totaal).
Voor elektrische auto’s uit 2020 hield ADAC vanzelfsprekend ook de pechstatistieken bij. Met een pechindex van 8,5 (0,85 procent van het totaal) blijken EV’s een stuk betrouwbaarder dan modellen met een verbrandingsmotor.
Startaccu
ADAC keek ook naar automodellen uit 2021 en 2022 en noteert een pechindex van 8,2 om 5,4 voor auto’s met verbrandingsmotoren. EV’s uit die bouwjaren scoren 4,3 om 1,7 en tonen zich dus betrouwbaarder. Volgens ADAC stranden de meeste auto’s – EV en niet elektrisch – vanwege problemen met de startaccu. Elektrische auto’s hebben relatief vaak last van elektronische mankementen terwijl brandstofmodellen meer motorproblemen hebben.
Beeld: ANWB beeldbank