Uit onderzoek van de AFM blijkt dat loyale klanten voor hun autoverzekering soms meer premie betalen dan vergelijkbare nieuwere klanten. Dit komt bij bijna de helft van de verzekeraars voor. Bij de autoverzekeringen van de KNAC is er geen sprake van oneerlijke premie.
Loyale klanten betalen voor hun schadeverzekering in een aantal gevallen meer premie dan vergelijkbare nieuwere klanten, blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Dat oneerlijke verschil in premie komt bij bijna de helft van de onderzochte schadeverzekeraars voor, aldus de waakhond. “Wij vinden deze uitkomsten zorgelijk, omdat dit in strijd kan zijn met de eerlijke en zorgvuldige behandeling van klanten.” De AFM gaat binnenkort met betrokken verzekeraars in gesprek over de scheve manier van premieverrekening.
Hogere winstmarge
In totaal onderzocht de AFM bij 31 schadeverzekeraars of hun winstmarge op de groep loyale klanten hoger ligt dan op de groep nieuwere klanten. Vervolgens vergeleek het de winstmarge op klanten met een polis die minimaal 9 jaar liep met die van klanten met een polis die 1-2 jaar liep. Op die manier onderzocht de AFM over de periode 2021-2023 in totaal 47,7 miljoen particuliere auto- (WA, WA+ en Allrisk), inboedel- en aansprakelijkheidsverzekeringen. “In 2023 bleek dat bijna de helft van de schadeverzekeraars een hogere winstmarge heeft op loyale klanten dan op nieuwere klanten. Dit gold bij minimaal één productgroep. Het ging vaak om een toename in de winstmarge van meer dan 10% tussen de klantgroepen 1-2 jaar en 9+ jaar”, aldus de AFM.
Overtreding
De AFM vindt de uitkomsten van het onderzoek zorgelijk. “Als blijkt dat loyalere klanten hogere premies betalen zonder verschillen in risicoprofiel, of een andere gegronde reden, kan er sprake zijn van een overtreding van de wettelijke normen over productontwikkeling.”
Een oneerlijk premieverschil speelt bij de KNAC-verzekeringen niet, benadrukt de club voor autoliefhebbers in een statement op het nieuws. “Loyale leden betalen bij ons niet meer dan nieuwe leden.”