Volgens de ANWB-onderzoek gebruikten 360.000 Nederlanders hun elektrische auto om op vakantie te gaan de afgelopen zomer. Datzelfde data-onderzoek laat zien dat snelladen over de grens de slimste optie is. Het is relatief betaalbaar, de Nederlandse pas werkt bijna altijd en je voorkomt ‘kleefkosten’.
In ons land is snelladen een stuk duurder dan langzaam laden. In het buitenland zijn die verschillen tussen snel en langzaam laden een stuk kleiner. Zo kost snelladen volgens de ANWB in ons land €12,05 per 100 km, terwijl u bij een normale laadpaal op straat €8,25 per 100 km betaalt. In Frankrijk kost 100 kilometer bijladen aan de snellader slechts €10,23 en in Spanje €9,90.
Blokkeertarief
De reden voor die kleinere verschillen tussen snelladen en langzaam laden in het buitenland ligt in het zogenoemde blokkeertarief, een tijdsgebonden tarief bovenop het stroomtarief. Wie langzaam laadt betaalt al snel voor zulke ‘kleefkosten’, wat de prijzen voor laden naar elkaar toetrekt.
De ANWB adviseert EV-rijders om in het buitenland dan ook voor snelladen te kiezen. Een extra voordeel is dat de Nederlandse laadpas aan de snellaadpaal bijna altijd geaccepteerd wordt.