Het komend jaar gaan elektrische auto’s meer mrb betalen. Ook de bpm-vrijstelling verdwijnt. We zetten voor u graag op een rij welke autogerelateerde kosten wél en niet veranderen.
1 De bpm-vrijstelling voor elektrische auto’s verdwijnt
De huidige bpm-vrijstelling voor elektrische auto’s vervalt in 2025. De vaste bpm-voet voor personenauto’s geldt voortaan ook voor de elektrische auto en bedraagt in 2025 667 euro. Verder vervalt de aparte bpm-tabel voor plug-in hybrides en geldt het reguliere tarief.
2 EV-rijders betalen mrb
Eigenaren van een elektrische auto waren tot dit jaar vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (mrb) voor hun EV. Per 2025 gaat zij echte wel wegenbelasting betalen, al is er nog sprake van 75% korting. In de jaren daarop – 2026 t/m 2029 – bedraagt de korting nog maar 25%. Vanaf 2030 betaalt u vervolgens het volledige belastingtarief. Plug-in hybride elektrische auto’s krijgen in 2025 een mrb-korting van 25%. Met ingang van 2026 is het reguliere belastingtarief van kracht voor PHEV’s.
3 Accijnsverlaging brandstof blijft in tact
De tijdelijke korting op de brandstofaccijns geldt ook voor 2025. Volgens de Rijksoverheid betaal je net als in 2024 €0,79 voor benzine, € 0,52 voor diesel en € 19 voor LPG aan accijnzen.
4 Tol betalen op de nieuwe A24
Begin december opende de Blankenburgverbinding tussen Vlaardingen en Rozenburg. De nieuwe snelweg in de regio Rotterdam moet een alternatief bieden voor de drukke Beneluxtunnel. Op de nieuwe weg wordt elektronisch tol geheven.
5 Hogere bijtelling voor EV’s
2025 is het laatste jaar waarin zakelijke rijders kunnen genieten van een lagere bijtelling voor hun elektrische auto. Vanaf 2026 geldt immers het reguliere bijtellingstarief van 22 procent. Voor komend jaar betalen automobilisten bij privégebruik van hun elektrische auto van de zaak 17% bijtelling over de eerste 30.000 euro van de cataloguswaarde van hun auto. Boven die grens wordt 22% betaald. In 2024 gold 16% bijtelling tot de drempelwaarde van 30.000 euro.
6 Aanschafsubsidie elektrische auto verdwijnt
In 2025 verdwijnt de subsidie op de aanschaf van een nieuwe of gebruikte elektrische auto. Voor dit jaar is de subsidiepot voor nieuwe EV’s al leeg. De pot voor elektrische occasions is nog voor een klein beetje gevuld.