Wie in 2025 een elektrische auto koopt, is een stuk duurder uit dan in 2024. Zo vervalt de SEPP-subsidie, mrb-vrijstelling én bpm-vrijstelling. Veel automerken besluiten nu – als compensatie – een korting op hun EV’s te geven ter hoogte van het bpm-bedrag van 667 euro.
De elektrische auto verliest komend jaar veel van zijn financiële voordelen. De SEPP-subsidie op de aanschaf van een elektrische auto keert in 2025 immers niet terug. Dat maakt een gloednieuwe EV in het komend jaar 2.950 euro duurder dan in 2024. Eigenaren van een elektrische auto zijn bovendien motorrijtuigenbelasting (mrb) verschuldigd. Per 2025 krijgen ze echter nog wel 75% korting op de wegenbelasting.
Ook de bpm-vrijstelling komt te vervallen. Ofwel: als je een EV koopt in 2025, betaal je 667 euro aan aanschafbelasting. Om te voorkomen dat de elektrische auto zich helemaal uit de markt prijst, bieden steeds meer automerken hun modellen in 2025 aan met een korting ter hoogte van het bpm-tarief. Zowel Volvo, Fiat, Toyota, Lexus en Audi geven aan hun bpm in 2025 niet door te berekenen in de nieuwprijzen.