In februari van dit jaar zijn de autoverkopen in de EU gestegen met 10,1 procent. Eén op de acht kopers van een nieuwe auto koos voor een volledig elektrisch model, het aandeel van de dieselmotor daalde verder. Dat blijkt uit cijfers van de ACEA, de branchevereniging van Europese autofabrikanten.
Met uitzondering van december 2023 laten de afgelopen twaalf maanden steeds een stijging zien ten opzichte van het jaar ervoor, wat betekent dat het herstel van de autoverkopen doorzet. De verkoop van elektrische auto’s stijgt nog niet zo snel als de EU graag zou willen. Het marktaandeel blijft in de eerste twee maanden van 2024 stabiel op twaalf procent. De belangstelling in Duitsland voor elektrische auto’s zakte met ruim 15 procent omdat de Duitse overheid de aankoopsubsidies in december plotseling afschafte. Maar in België (+66,9 procent), Frankrijk (+31 procent) en Nederland (+20,9 procent) werden forse stijgingen in de verkoop van EV’s genoteerd.
Minder diesel en benzine
De interesse in hybride auto’s groeide het afgelopen jaar verder in de EU, want hybrides hadden in februari een marktaandeel van 28,9 procent, tegen 25,5 procent een jaar geleden. Het marktaandeel van plug-in hybride auto’s bleef met 7,3 procent nagenoeg gelijk.
Het aandeel van auto’s die uitsluitend op benzine of diesel rijden daalde verder. Slechts 12,9 procent van de autokoopers in de EU koos in februari 2024 voor een diesel, terwijl dat een jaar geleden nog 15 procent was. Ook het aandeel van benzineauto’s liep terug, van 36,9 procent naar 35,5 procent.