Belangenbehartiging
Wij komen op voor de belangen van de automobilisten
Autobelangen van eigenaren
De Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC) behartigt de autobelangen van de eigenaren van zowel moderne als historische automobielen. Dit al sinds de oprichting van de vereniging door de eerste automobilisten in Nederland in 1898. Kort na de oprichting werden al rekesten naar overheden gestuurd: in 1908 tegen het invoeren van maximale snelheden en in 1920 tegen het invoeren van tolgelden.
125 jaar later is het misschien nog veel harder nodig om de belangen van automobilisten te behartigen. Dit doen we vooral in Nederland en, via de Fédération Internationale de l’Automobile (FIA) waarvan de KNAC founding member is, ook internationaal.
De afgelopen jaren heeft de KNAC zich sterk gemaakt voor de bezitters van oldtimers op het gebied van de motorrijtuigenbelasting (MRB) en milieuzones waarvan het effect niet of nauwelijks meetbaar is. Ook het dossier rekeningrijden is al sinds het midden van de jaren negentig van de vorige eeuw een terugkerend fenomeen. Daarom zijn wij gesprekspartner in de zogenaamde ‘Mobiliteitsalliantie’, een brede coalitie van partijen uit de Nederlandse Autowereld. Daarnaast neemt de KNAC zitting in de stichting overlegorgaan APK (SOAPK) waardoor onlangs een APK-vrijstelling voor klassiekers ouder dan 50 jaar door het parlement is goedgekeurd.
De KNAC is een door de Kroon benoemd lid in het overlegorgaan Fysieke Leefomgeving en ook een door de overheid erkende gesprekspartner op gebied van automobilisme. Ruim 75 Nederlandse auto(merken)clubs en stichtingen zijn vriendenlid van de KNAC. Hierdoor vertegenwoordigt de KNAC (in)direct meer dan 58.000 eigenaren van moderne en historische voertuigen.
KNAC: plezier in autorijden!
Verzekeringstip!
Kijk voor een goede verzekering van uw klassieke auto of youngtimer naar de speciale oldtimer verzekering of youngtimer verzekering van de KNAC.
Recente dossiers
Elektrisch Rijden Monitor: de EV is duurder in gebruik dan de benzineauto
‘Duurder in de aanschaf, goedkoper in het gebruik’. Dat adagium klinkt al jaren rondom de elektrische auto. Uit de nieuwste…
Update: SEPP-subsidiepot voor nieuwe EV’s is op, nog wel subsidie op elektrische occasions
De SEPP-subsidiepot voor de aankoop van een gloednieuwe elektrische auto is nu echt op. De teller op RVO.nl staat sinds…
Wellicht nog tot 2031 lagere motorrijtuigenbelasting voor EV’s
Het zag er lange tijd naar uit dat eigenaren van een elektrische auto vanaf 2026 de volledige motorrijtuigenbelasting (MRB) zouden…
Kwart meer oldtimers in vijf jaar tijd
Het aantal oldtimers in Nederland is de afgelopen vijf jaar gegroeid met 28 procent naar 217.000. Volkswagen is het meest…