De toekomst van de oldtimer
Antwoord op de belangrijkste vragen
De auto is onderdeel van ons cultureel erfgoed
Nu de Europese politiek grote stappen zet om het einde van de verbrandingsmotor in te luiden, vragen veel autoliefhebbers zich af hoe de toekomst van hun oldtimer, youngtimer of andere hobbyauto eruit zal zien.
Het roept vragen op over milieuzones, beschikbare brandstof en zelfs sociale acceptatie van de oldtimer. Laten we echter vooral niet vergeten dat de auto onderdeel is van ons cultureel erfgoed en als zodanig binnen de nieuwe Erfgoedwet beschermd dient te worden. De KNAC maakt zich al decennia hard voor het behoud van ons mobiele erfgoed en dus de toekomst van de oldtimer, youngtimer en hobbyauto.
Op de meest gestelde vragen over de toekomst van de oldtimer, geven we hieronder antwoorden.
Heeft de oldtimer nog toekomst?
Natuurlijk! Klassieke auto’s, oldtimers en youngtimers zijn er altijd geweest en zullen er altijd blijven. Het zijn de iconen van ons rijdend cultureel erfgoed. De ene auto is wat belangrijker geweest voor de ontwikkeling van onze mobiliteit of het fenomeen auto dan de andere, maar elke auto heeft zo zijn charme en betekenis gehad in zijn tijdsgewricht. We kennen allemaal klassiekers als de Porsche 356, Citroën DS, Volvo Amazon, Triumph TR6 en MG B, om er volstrekt willekeurig een paar uit te kiezen. Maar bedenk ook dat bijvoorbeeld de eerste VW Golf bijna een halve eeuw geleden op de markt kwam, in grote aantallen werd geproduceerd en nu weer een gezochte auto is. En zo zijn er talloze ‘nieuwe klassiekers’. Uiteindelijk wordt elke auto weer een klassieker met een mooie toekomst.
Zullen oldtimers vanwege het milieu worden geweerd?
Er zullen vast wel enkele steden zijn die oldtimers proberen te weren, maar het effect van zo’n maatregel is nagenoeg nihil. Het is een misverstand om te denken dat klassieke auto’s een grote bijdrage leveren aan de milieuvervuiling. Volgens het CBS hebben oldtimers slechts een aandeel van 0,2 procent in de jaarlijkse autokilometers. Zou je alle oldtimers van de weg halen, dan is het effect daarvan vermoedelijk nog niet eens meetbaar.
In Nederland geldt er voor milieuzones een vrijstelling voor klassieke auto’s (40 jaar en ouder), maar in sommige andere landen zoals Frankrijk, is er alleen een vrijstelling voor de auto’s uit het eigen land. Kijk hier voor de actuele gegevens over beperkingen in milieuzones.
Waar halen we de benzine vandaan voor onze oldtimers?
Als de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotor wordt verboden in de Europese Unie, dan heeft een groot deel van het autobestand nog steeds gewoon een verbrandingsmotor, al dan niet met elektrische ondersteuning. Deze auto’s zullen een fossiele brandstof moeten tanken of een bruikbaar alternatief zoals een synthetische brandstof. Dus voor die tientallen miljoenen auto’s blijft er zeker brandstof die wellicht ook bruikbaar is voor een oldtimer. Er is overigens nu al speciale benzine voor oldtimers, Ecomaxx Classic Car Fuel, dat verkocht wordt in 20 literverpakkingen. Deze brandstof tast pakkingen en slangen niet aan en veroudert veel minder snel, waardoor je het goed kunt houden in een oldtimer waarmee te weinig rijdt. Het brandt ook nog eens zuiverder en de uitlaatgassen zijn schoner.
Wat is synthetische benzine eigenlijk?
Het klinkt als iets heel moderns, maar het is al bijna een eeuw geleden uitgevonden door de Duitse geleerden Franz Fischer en Hans Tropsch, die van koolmonoxide en waterstof vloeibare brandstoffen konden maken, zoals dieselolie en synthetische benzine. Voor dit proces is veel energie nodig en er komt veel CO2 bij vrij.
Vandaag de dag kan met CO2 die uit de lucht wordt gehaald en groene waterstof een milieu- en klimaatvriendelijke synthetisch benzine worden gemaakt. Omdat deze van hernieuwbare energie is gemaakt wordt het een e-fuel genoemd. Porsche en Siemens hebben in Chili een pilotfabriek die zo’n brandstof maakt uit windenergie.
Wat wordt er bedoeld met 'oldtimerschaamte'?
Dat is het ongemakkelijke gevoel dat bezitters van klassieke auto’s soms ervaren als ze op een mooie zonnige dag een ommetje maken met hun trotse bezit. Volgens KNAC-directeur Peter Staal heeft dat echter niets te maken met anti- gevoelens over oude auto’s, maar veel meer met de drukte op de weg. “We moeten ons geen oldtimerschaamte laten aanpraten. Als het mooi weer is, trekken mensen er in groten getale op uit, wandelend, met de fiets, op de motor of met de oldtimer. Daardoor zitten mensen elkaar op mooie weggetjes soms een beetje in de weg.