Milieuzones
Steeds meer milieuzones, wat moeten we doen?
Hoe kijkt de KNAC naar milieuzones
In steeds meer steden in binnen- en buitenland worden milieuzones ingevoerd om oudere auto’s te weren. De KNAC is tegen de invoering van zulke zones omdat het effect in het gunstigste geval zeer gering is en niet opweegt tegen de financiële investeringen en de hinder voor bewoners van zulke binnensteden.
Inmiddels is een lappendeken van milieuzones ontstaan met in ieder land en soms ook in elke stad weer andere regels. Duitsland werkt met milieustickers, België controleert kentekens en in sommige Nederlandse steden wordt een auto op basis van bouwjaar geweerd, ook al voldoet deze aan recentere emissie-eisen.
KNAC is tegen milieuzones
De KNAC is tegen de invoering van milieuzones en directeur Peter Staal legt graag uit waarom: “Iedereen is natuurlijk vóór schone lucht. De KNAC is echter om meerdere redenen tegen milieuzones. Allereerst omdat deze maatregel niet werkt. Onderzoek van de ADAC heeft dat bewezen. Milieuzones kosten ook nog eens veel geld. Alleen de Utrechtse milieuzone kost tot nu toe 10 miljoen euro terwijl een daling van de vervuiling niet goed te meten is. Dit geld had beter besteed kunnen worden aan bijvoorbeeld schone streekvervoerbussen in plaats van een symboolmaatregel als de milieuzone. Dat het hier om een symboolmaatregel gaat blijkt wel uit de milieuzone Rotterdam: daar mag je met een Golf 1 de stad niet meer in, maar wel met een cruiseschip dat even veel vervuilt als 80.000 auto’s! Daarnaast hebben de automobilisten die de stad niet meer in mogen gewoon wegenbelasting betaald en hebben de auto’s keurig een typegoedkeuring gehad. De maatregel is dan ook discriminerend en overbodig.
De KNAC vindt bovendien dat het een rommeltje wordt van allerlei verschillende milieuzones. Verschillende steden hebben hun eigen beleid en aangezien ieder geacht wordt het recht te kennen, moet je maar weten wat waar van toepassing is. Deze lappendeken is ongewenst. De voorkeur van de KNAC gaat uit naar totale afschaffing, maar als het dan toch moet dan maar een landelijke regeling (ofschoon dit de deur wagenwijd open zet voor meer zones). Een Europese regeling lijkt me in de praktijk niet haalbaar en we moeten goed beseffen wat de economische schade van milieuzones is, terwijl de lucht in veertig jaar niet zo schoon is geweest.
Laatste nieuws over milieuzones
Geen lage-emissiezone in Wallonië per 1 januari 2025
In Nederland introduceren op 1 januari 2025 veel gemeenten hun zero-emissie zone. In Wallonië zou ook per die datum een…
Prinsjesdag 2024: MRB-compensatie op de schop
De Prinsjesdagplannen zijn bekend. We zetten de voornaamste voornemens (ook die al eerder bekend waren) ten aanzien van automobiliteit voor…
Amsterdam verscherpt regels milieuzone voor dieselpersonenauto’s
Per 1 januari 2025 wordt de huidige milieuzone binnen de Ring A10 in Amsterdam voor dieselpersonenauto’s aangescherpt. Alleen diesels met…
Rotterdamse zero-emissiezone start in 2025
De Gemeente Rotterdam start per 1 januari 2025 met een zero-emissiezone in een groot deel van de stad. De meest…