Bezoekers

108141
Bezoekers vandaag : 315
Gisteren : 561

Milieuzones in het buitenland

Alle regels op een rij

België

Antwerpen

• Dieselauto’s – Sinds 1 januari 2020 verboden voor dieselauto’s die niet voldoen aan Euro 5-emissienorm. Euro 4-diesels kunnen de stad alleen in tegen betaling vooraf. Overtreding kan worden bestraft met een boete van 150 euro. De verstrenging van de milieuzone is uitgesteld tot 2026.

• Benzineauto’s – vanaf 1 januari 2020 verboden voor benzineauto’s ouder dan Euro 2 (verplicht per 1 januari 1997). Oudere benzineauto’s kunnen de stad alleen in tegen betaling vooraf.

• Auto’s die ouder zijn dan 40 jaar mogen tegen betaling vooraf de milieuzone in. Check via deze link of uw auto de milieuzone in mag.

Brussel

• Per 1 januari 2020 mogen dieselpersonenauto’s ouder dan Euro 4 en benzineauto’s ouder dan Euro 2 het gehele Brusselse Hoofdstedelijk Gewest alleen nog in met een dagpas van 35 euro en dat maximaal acht dagen per jaar. Wie met een ‘verboden’ diesel- of benzineauto zonder dagpas de lage emissiezone van Brussel binnengaat riskeert sinds 1 oktober 2018 een boete van 350 euro.

• Elk jaar wordt de milieuzone strenger. Sinds 1 januari 2020 zijn ook Euro 4-diesels in de ban. Vanaf 2025 zullen uiteindelijk alleen nog Euro 6-diesels Brussel in mogen en benzineauto’s vanaf Euro 3 en jonger. Vanaf 2030 zijn dieselauto’s helemaal verboden in Brussel. Kijk voor meer informatie op lez.brussels.

• De LEZ van Brussel geldt niet voor bromfietsen en motoren.

• Voor voertuigen ouder dan dertig jaar, voor voertuigen aangepast voor gehandicapten, en voor campers kan een ontheffing worden aangevraagd. Registratie is kosteloos en geldt voor drie jaar. Zie voor een compleet overzicht van uitzonderingen en informatie over het aanvragen van een ontheffing lez.brussels/nl/content/afwijkingen. Houd er rekening mee dat de behandeling van een aanvraag enkele maanden kan duren.

Gent

Per 1 januari is in de Vlaamse stad Gent een milieuzone ingevoerd binnen de stadsring R40. De regels zijn vrijwel gelijk aan die van Antwerpen, maar om de stad in te mogen moet je wel geregistreerd zijn. Dat kan op de site lez.stad.gent/nl/flows/controleertoegang.

Wallonië

Sinds 1 januari 2020 mogen Waalse steden een milieuzone invoeren van de Waalse regering. Dat is nog nergens gebeurd, want aan de invoering kleven veel haken en ogen. Per 1 januari 2023 wilde Wallonië van het hele gewest een milieuzone maken. Maar dat is uitgesteld naar 2025 en uiteindelijk afgesteld

Frankrijk

Wie vanaf 1 juli 2017 een stad in Frankrijk in wil rijden met de auto of motor, doet er verstandig aan het Crit’Air milieuvignet aan te schaffen. Het vignet is inmiddels al verplicht voor de binnenstad van Parijs, Lyon, Grenoble, Annecy, Toulouse, Straatsburg, Rennes, Montpellier, Bordeaux, Lille en in de vallei van de Arve, en in de Drome. De regels worden elk jaar strenger. In Parijs worden diesels van voor 2001 geweerd per 1 juli 2019.

Frankrijk wil met het vignet vervuilende auto’s en motorfietsen weren uit de binnensteden. Het Crit’Air  milieuvignet is er in zeven kleuren, van lichtblauw voor de schoonste voertuigen (volledig elektrisch en op waterstof) tot grijs voor auto’s met dieselmotor van voor 2000. Kijk voor actuele informatie over de milieuzones op de site van de ANWB.

In Parijs zijn de regels het meest uitgebreid. Dieselauto’s gebouwd voor 1 januari 2006 en benzineauto’s voor 1 januari 1997 mogen op werkdagen tussen 8:00 en 20:00 uur niet in het gebied binnen de Boulevard Périphérique komen. Alleen voor auto’s ouder dan 30 jaar op een Frans kenteken kan een uitzondering gelden. Voor het groter gebied rond Parijs (ruwweg binnen de A86) geldt een iets minder strenge toelating.

Om de zone in te mogen rijden is dus een sticker nodig. De prijs daarvan is € 4,51 inclusief verzendkosten. Ga naar certificat-air.gouv.fr en kies indien gewenst rechtsboven voor de Engelse taal. De levertijd van de sticker is tot 3 weken. Alleen te betalen met creditcard.

Vrijstelling oldtimers

Vrijstelling van het milieuvignet kan alleen worden verkregen voor in Frankrijk geregistreerde voertuigen van ten minste 30 jaar met de aantekening op het kentekenbewijs véhicule de collection. In het buitenland geregistreerde voertuigen komen niet in aanmerking voor vrijstelling.

Duitsland

In Duitsland zijn de afgelopen jaren in vele steden ‘Umweltzones’ ingesteld. Je mag zo’n zone alleen in als je auto aan de milieueisen voldoet. Dat zijn dan meestal diesels die voldoen aan de Euro 4-norm en benzineauto’s die voldoen aan de Euro 2-norm, maar er zijn steeds meer steden die een veel strenger beleid hanteren en bijvoorbeeld diesels die geen Euro 6 hebben weren. Een sticker op je voorruit – rood, geel of groen van kleur met respectievelijk het cijfer 2, 3 of 4 – laat zien hoe schoon je auto is. In de meeste steden mag je alleen de milieuzone in met een groene sticker. Meer informatie over de milieusticker en de mogelijkheid om er een te bestellen vindt u hier.

Oldtimers met een historisch kenteken die in Duitsland als zodanig geregistreerd staan (het voertuig moet tenminste 30 jaar oud zijn en voorzien zijn van het “H”-kenteken of het rode “07”-kenteken) of oldtimers geregistreerd in andere landen van de EU die aan hun lokale regels voldoen (in Nederland dus minstens 40 jaar oud), hebben een permanente ontheffing voor de milieusticker. De Duitse regels worden ook wel eens zo geïnterpreteerd dat een Nederlandse oldtimer ook de milieuzone in mag als deze voldoet aan de Duitse regels voor een oldtimer, dus minstens 30 jaar oud. Maar het vereiste H-kenteken of rode 07-kenteken ontbreekt dan, dus u zult dan op een andere manier moeten bewijzen dat het een klassieker is die aan de eisen voldoet. Indien u uw oldtimer binnen de Umweltzone parkeert, dient u een kopie van uw Nederlandse kentekenbewijs duidelijk zichtbaar achter de voorruit te plaatsen.

Spanje

Barcelona en de omliggende gemeenten hebben een permanente milieuzone op werkdagen van maandag tot en met vrijdag van 07:00 tot 20:00 uur. Hierbij kunnen in Spanje geregistreerde voertuigen de zone betreden met een Spaanse milieusticker en kunnen buitenlandse voertuigen een langetermijn- of dagvergunning aanvragen. De nieuwe regels vervangen de oude; buitenlandse milieustickers zijn niet meer geldig.

De langetermijnvergunning is te verkrijgen voor voertuigen die voldoen aan de volgende eisen:

– Benzinevoertuigen: Personenwagens en bestelwagens (M1 en N1) met euronorm 3 of hoger
– Dieselvoertuigen: Personenwagens en bestelwagens (M1 en N1) met euronorm 4 of hoger
– Elektrische voertuigen
– Vrachtwagens en bussen (M2 en M3) met euronorm 4 of hoger
– Motoren (L) met euronorm 2 of hoger

Een lange termijnvergunning voor Barcelona kun je hier aanvragen.

Indien je geen langetermijnvergunning of een Spaanse milieusticker hebt, kan je een dagvergunning aanvragen. Deze vergunning is een dag geldig met een maximum van tien dagen per jaar.

De dagvergunning kun je hier aanvragen.

Rest van Spanje

Vanaf 2023 moeten Spaanse steden met meer dan 50.000 inwoners en steden met meer dan 20.000 inwoners met een slechte luchtkwaliteit een milieuzone instellen. Enkele steden hebben die deadline niet gehaald, maar in de meeste andere steden geldt dus een milieuzone.

Spanje heeft een eigen milieuvignet, maar dat is alleen bestemd voor auto’s met een Spaans kenteken. Buitenlanders kunnen dit vignet niet kopen! Maar voor buitenlandse auto’s erkent Spanje wel de milieuvignetten uit Duitsland, Frankrijk, Denemarken of Oostenrijk. De groene vignetten van Duitsland, Oostenrijk en Denemarken en de Crit’air 1 en 2 vignetten uit Frankrijk staan daarbij gelijk aan het (eigenlijk strengere) groene vignet uit Spanje. Wie zonder zo’n vignet de Spaanse milieuzone in rijdt riskeert een boete. Er geldt geen vrijstelling voor klassieke auto’s in Spaanse milieuzones. 

Op de website van de ANWB is een uitgebreider overzicht van milieuzones te vinden: www.anwb.nl/milieuzone

Laatste nieuws over stikstofcrisis

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors