Bezoekers

100079
Bezoekers vandaag : 237
Gisteren : 361

MRB oldtimers

Vrijstelling op belasting

Kosten

Per 1 januari 2014 is de MRB-vrijstelling voor oldtimers veranderd. De leeftijdsgrens voor volledige MRB-vrijstelling ging vanaf die datum naar 40 jaar en ouder. Voor personenauto’s die alleen op benzine rijden, motoren, bussen en vrachtauto’s van jaargang 1987 en ouder is er een overgangsregeling. Bezitters van die voertuigen kunnen dan kiezen voor een kwarttarief, met een maximum van 138 euro per jaar (sinds 1-1-2023). De voorwaarde daarbij is dat er ’s winters (december tot en met februari) geen gebruik wordt gemaakt van de openbare weg. De overgangsregeling stopt in 2028. De MRB-vrijstelling voor oldtimers geldt vanaf 1 januari 2028 alleen nog voor voertuigen die vóór 1988 zijn gebouwd. Nu zijn alle voertuigen van 40 jaar of ouder nog vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting.

De KNAC heeft binnen de Oldtimeralliantie lang gestreden voor behoud van de oude MRB-vrijstelling. Er werd zelfs en petitie aangeboden met 63.000 handtekeningen aan de Tweede Kamer. In de oorspronkelijke kabinetsplannen zou de MRB-vrijstelling helemaal verdwijnen voor alle oldtimers, maar dat heeft de Oldtimeralliantie kunnen voorkomen. Het met het Ministerie van Financiën bereikte akkoord bleek het maximaal haalbare, ook al betekent het vooral voor bezitters van oldtimers tussen 26 en 40 jaar voorzien van een dieselmotor of een LPG-installatie een zware strop.

Uitbouwen LPG-Installatie

Eigenaren van een auto op LPG hebben nog wel de mogelijkheid om de installatie uit te bouwen en weer op benzine te gaan rijden om zo te voorkomen dat ze het volledige MRB tarief moeten gaan betalen. De uitbouw van een gasinstallatie kan het beste worden uitgevoerd door een RDW erkend LPG inbouwstation. De kosten liggen meestal rond de 300 euro, afhankelijk van hoeveel er moet worden aangepast. Op de website van de RDW staat veel informatie over het ombouwen van een LPG-auto naar benzine.
Let op: van auto’s die niet meer origineel (zwaardere motor enz.) zijn, ook als de (nieuwe) eigenaar dit niet weet, bestaat de kans dat het kenteken wordt ingenomen.

Bezitters van een oldtimer met dieselmotor tussen 26 en 40 jaar zouden ervoor kunnen kiezen om hun auto slechts een deel van het jaar te gebruiken en het kenteken voor langere tijd te schorsen. Informatie over het schorsen van het kenteken is hier te vinden.

Als u nog meer vragen hebt over de gewijzigde MRB-vrijstelling, kunt u via deze link de website van de Rijksoverheid raadplegen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors