Autobelastingen
Hoe autorijden steeds maar duurder wordt
Kosten
De hoogte van de autobelastingen is de KNAC altijd al een doorn in het oog geweest. BPM, MRB, brandstofaccijns, de landelijke overheid int veel meer van het autoverkeer – en dan vooral de automobilist – dan er terugvloeit in de infrastructuur en het openbaar vervoer. En de provincies doen ook mee met zogenaamde opcenten. En ook hier wordt het belastinggeld lang niet alleen gebruikt voor de infrastructuur, er worden bijvoorbeeld ook musea van gesubsidieerd. De KNAC heeft beslist niets tegen het subsidiëren van kunst en cultuur, maar vindt het wel onjuist dat dat alleen wordt opgebracht door automobilisten.
Automerken compenseren EV-koper voor bpm in 2025
Wie in 2025 een elektrische auto koopt, is een stuk duurder uit dan in 2024. Zo vervalt de SEPP-subsidie, mrb-vrijstelling…
Autokosten in 2025: dit verandert er
Het komend jaar gaan elektrische auto’s meer mrb betalen. Ook de bpm-vrijstelling verdwijnt. We zetten voor u graag op een…
Oldtimers lijken vanaf 2028 flink duurder te worden
Vanaf 2028 wil de overheid motorrijtuigenbelasting (mrb) heffen op oldtimers. Dat maakt klassieker rijder een stuk duurder. De mrb wordt…