Stikstofcrisis
Het stikstofprobleem en het verkeer
Nederland en de EU
Nederland heeft in de Europese Unie de hoogste uitstoot van stikstof, gevolgd door België en Duitsland. Dat komt door de veehouderij, de landbouw en de grote bevolkingsdichtheid, die voor veel vervoer en industriële productie zorgt. Daarnaast komt bijna eenderde van de stikstof in ons land uit het buitenland. De hoeveelheid stikstof is in veel gebieden hoger dan onze overheid in eigen regels heeft vastgelegd. Daarom zijn bouwprojecten en infrastructurele werken stilgelegd na gerechtelijke procedures.
Om de bouw weer aan de gang te krijgen heeft het kabinet onder meer besloten om de maximumsnelheid overdag te verlagen naar 100 kilometer per uur. De KNAC vindt dit een weinig effectieve maatregel, omdat het effect vrijwel nihil is. Volgens deskundigen zal het de stikstofuitstoot in het hele land met slechts 0,3 procent verlagen en in de Randstad, waar de problemen voor de bouw het grootst zijn, zou het zelfs geen effect hebben omdat daar overwegend al een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur geldt.
De KNAC is van mening dat de Nederlandse overheid te strenge wetgeving heeft voor de stikstofnormen in vergelijking met de ons omringende landen. Daarnaast vindt de KNAC de impact van het personenautoverkeer op de stikstofuitstoot vrij gering. In een brief aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft de KNAC haar standpunt uiteengezet.
Laatste nieuws over stikstofcrisis
Coalitieakkoord: overdag weer 130 km/u op de snelweg
De nieuwe regeringscoalitie wil dat de maximumsnelheid op snelwegen overdag weer naar 130 km/u gaat. De KNAC is verheugd over…
EU-ministers eens over afgezwakte Euro 7-norm
De ministers van de Europese Unie zijn overeengekomen om een eerder voorstel van de Europese Commissie voor de Euro 7-emissienorm…
Aanleg van 14 nieuwe en vernieuwde wegen ‘gepauzeerd’
De aanleg van 14 nieuwe of vernieuwde wegen gaat voorlopig niet door. Dat komt volgens Minister Mark Harbers door de…
Dieselverbod in Antwerpen en Gent in 2031
Vanaf 2031 mogen auto’s met een dieselmotor de Belgische steden Antwerpen en Gent niet meer in. In 2035 geldt dat…