Waterstof
Een energiedrager voor de toekomst
Kansrijke aandrijfvormen
Tegen de achtergrond van de steeds sneller groeiende wereldbevolking, de daardoor snel schaarser wordende fossiele brandstoffen en de klimaateffecten van het verbranden van die fossiele brandstoffen, is de zoektocht naar schone, hernieuwbare energie in een stroomversnelling geraakt. Hybride auto’s lijken slechts geschikt voor een overgangsperiode naar volledig emissievrije aandrijving. En onder emissievrij verstaan velen batterij-elektrisch vervoer. Maar de KNAC wil graag ook naar andere kansrijke aandrijfvormen kijken, zoals waterstof-elektrisch. Daarbij wordt waterstof die met groene energie is opgewekt als energiedrager gebruikt om in een auto via een brandstofcel elektriciteit op te wekken voor de aandrijving.
Een belangrijk voordeel van deze waterstoftechniek is dat je niet afhankelijk bent van grote accu’s die langdurig moeten worden opgeladen. Waterstof kun je gewoon tanken bij een tankstations, waarvan er overigens nog niet veel zijn. De KNAC is voorstander van het gebruik van waterstof als energiedrager, omdat je daarin de groene energie die over is kunt opslaan. Nu staan windmolens vaak stil omdat ze hun stroom niet kwijt kunnen, maar als deze overtollige energie kan worden omgezet in waterstof neemt het rendement van de windmolens flink toe. In de mix van aandrijfvormen die ons zo snel mogelijk klimaatneutraal moeten maken, vindt de KNAC waterstof onmisbaar.
De KNAC heeft onder de titel ‘Pionieren met waterstofauto’s’ een boekje uitgegeven waarin feiten, cijfers en verhalen van gebruikers van waterstofauto’s zijn gebundeld. U kunt door het boekje bladeren via deze link. Het boekje is ook in het Engels vertaald en kan via deze link worden bekeken.
Het boekje is tevens als paperback (soft cover) te bestellen voor € 5,= (ledenprijs excl. verzendkosten) in de webshop via deze link.
Laatste nieuws over waterstof
Terugzien: Meldpunt Max over de aandrijving van de toekomst
De groei van elektrisch rijden gaat momenteel minder hard dan in de afgelopen jaren. De subsidies en belastingkortingen worden afgebouwd…
Opel Vivaro-e HYDROGEN moet rijden op waterstof stimuleren
Bij de recente Bestelauto van het Jaar-verkiezing riep de jury de Opel Vivaro-e HYDROGEN uitgeroepen tot Belofte van het Jaar…
In samenwerking met Toyota: VDL Groep heeft eerste brandstofcel-demotruck op de weg
Vorig voorjaar kondigden Toyota Motor Europe en de VDL Groep een samenwerking aan: de Japanse brandstofceltechnologie wordt gebruikt in de…
BMW werkt samen met Toyota aan eerste brandstofcelauto
Toyota en BMW gaan samen een brandstofcelsysteem van de derde generatie ontwikkelen. BMW wil zijn eerste in serie geproduceerde FCEV…