Op 1 januari gaat de belasting op nieuwe auto’s omhoog. De BPM stijgt met 2,3 procent om te compenseren dat er door de gestegen verkopen van elektrische auto’s – die zijn BPM-vrij – minder inkomsten zijn voor de schatkist.
Tot 2025 zal de BPM ieder jaar stijgen met zo’n 2,3 procent per jaar, want tot die tijd blijven elektrische auto’s vrijgesteld van BPM. Het plan om de BPM te verhogen staat haaks om het voornemen om rekeningrijden in te voeren en dat budgetneutraal te laten verlopen. Want daartoe moet de BPM juist stapsgewijze worden afgebouwd in plaats van verhoogd, omdat een groot deel van de BPM in de restwaarde van auto’s van het bestaande wagenpark zit. De afbouw van de BPM zou voor een soepele invoering van rekeningrijden eigenlijk zo snel mogelijk moeten beginnen.
Meer bijtelling
Voor elektrische auto’s die zakelijk worden aangeschaft in 2022 gaat de fiscale bijtelling omhoog. Het bedrag waarover een lagere fiscale bijtelling geldt, wordt verlaagd van 40.000 naar 35.000 euro en de bijtelling over dat bedrag gaat omhoog van 12 naar 16 procent. Over de catalogusprijs boven die 35.000 euro bedraagt de fiscale bijtelling 22 procent.
Ook de EV-aanschafsubsidie voor particulieren gaat omlaag. Die bedroeg 4.000 euro bij aanschaf van een nieuwe elektrische auto, maar deze wordt verlaagd naar 3.350 euro. De subsidiepot is wel veel groter dan vorig jaar, want er zit nu in totaal 71 miljoen euro in. In 2021 was er slechts 14,4 miljoen euro beschikbaar en dat bedrag was dan ook al snel op. De aanschafsubsidie voor gebruikte EV’s blijft wel gehandhaafd op 2.000 euro en pot is 20,4 miljoen groot.
Strengere milieuzones
In 13 Nederlandse gemeenten wordt de milieuzone voor vrachtwagens strenger. Tot dit 2021 mochten er nog vrachtauto’s in die onder de Euro 4-norm of beter vielen, maar dat wordt vanaf 2022 Euro 6.