Het invoeren van milieuzones kost miljoenen en levert maar weinig milieuwinst op. Nog geen vijf procent van de dieselauto’s is van vóór 2005, zo blijkt uit cijfers die BNR heeft opgevraagd bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Diesels van vóór 2000 zijn er nog minder, namelijk slechts twee procent.
Paul de Waal, woordvoerder van brancheorganisatie BOVAG, vindt milieuzones al langer een slecht idee. “Het effect van milieuzones is veel kleiner dan menigeen denkt en de mensen met een kleine portemonnee worden nu het hardst geraakt.” Volgens De Waal heeft de overheid deze ‘rigoureuze’ milieuzones ingesteld om de indruk te wekken dat zij maatregelen nemen tegen slechte luchtkwaliteit, terwijl ze zich beter zouden kunnen focussen op andere oplossingen.
Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft, bevestigd dat het effect van milieuzones zeer gering is. “De lucht wordt er hooguit een paar procent
schoner van. We moeten ons realiseren dat als we vijf procent van de auto’s weren, dat we dan niet vijf procent van de gereden kilometers weren, want zulke oude auto’s rijden veel minder. De oude diesels stoten wel veel meer vervuilende stoffen uit.”
Van Wee onderschrijft dat ook ander verkeer zoals de luchtvaart en zeescheepvaart voor flink wat vervuiling zorgen, “maar dat is voor gemeenten veel moeilijker aan te pakken.”