Nu de elektrische auto populairder wordt, vraagt Bovag de politiek de aanschafbelasting op auto’s af te schadden. Volgens Bovag is de bpm impopulair en fraudegevoelig en de opbrengst historisch laag.
Met de elektrische auto die snel aan populariteit wint, staat de bpm-opbrengst flink onder druk. De elektrische auto stoot immers geen CO₂ uit en het gevolg is dat de koper slechts een vaste voet van een paar honderd euro aan bpm betaalt. Volgens Bovag daalt de bpm-opbrengst van ruim drie miljard euro naar circa 500 miljoen euro in 2035. De belangenbehartiger pleit daarom voor afschaffing van het heffen van bpm. “Op termijn levert de bpm financieel weinig op, terwijl de uitvoering veel gedoe geeft. Dat is onwenselijk en onhoudbaar. En daar kunnen we nú vanaf”, zegt Bovag.
Uitfasering
Daarbij pleit Bovag niet voor belastingverlaging, maar wil het de bpm als belastinginstrument uitfaseren. “De weglopende bpm-opbrengst kan tegen die tijd via andere belastingen weer naar de staatskas vloeien. Binnen de totale autobelastingopbrengst van circa 18 miljard euro en de bestaande (of eventueel nieuwe) instrumenten is daar voldoende ruimte voor. Hopelijk hebben we dan een eerlijk systeem waarin we betalen voor daadwerkelijk gebruik in plaats van aanschaf en bezit”, zegt Peter Niesink, algemeen directeur Bovag.
Fraude
Volgens Bovag werkt bpm fraude in de hand bij geïmporteerde auto’s. “Schade wordt vaak overdreven of verzonnen om de bpm-druk te verlagen”, klinkt het. “Daarbij zijn er juristen die zich volledig toeleggen op naheffingen, wat leidt tot talloze bezwaar- en beroepszaken, die de Belastingdienst én de rechtspraak zwaar belasten”, argumenteert Bovag verder. Bovag zet haar pleidooi kracht bij door concrete cijfers: “Bij de Belastingdienst is de bpm verspreid over verschillende afdelingen. Het grootste deel van de uitvoering, circa 140 fte, zit bij het bedrijfsonderdeel Centraal Administratieve Processen; daarnaast zijn er bij andere directies nog zo’n 10 tot 15 fte beschikbaar. Van deze capaciteit gaat jaarlijks 40 tot 50 procent op aan het behandelen van bezwaren en juridische procedures. Door deze grote aantallen, beperkte personele capaciteit en digitaliseringsproblemen komt de handhaving in het gedrang. Volgens een schatting van de Amsterdamse recherche, gepubliceerd in Het Parool (juli 2023), loopt de staatskas hierdoor zeker 1 miljoen euro per dag mis.”
Verduurzaming
Ook bij consumenten is de bpm niet geliefd, onderstreept Bovag. De hoge autoprijzen ten gevolgde van de bpm, zorgen er voor dat minder mensen een nieuwe auto kunnen kopen. Het resultaat is dat Nederland een van de oudste wagenparken van West-Europa heeft. “De bpm remt de verjonging en daarmee de verduurzaming”, besluit Bovag.