De opmars van Chinese autofabrikanten in Europa zet versneld door, zo meldt een nieuwe studie van BOVAG. De rapportage, uitgevoerd door KPMG Nederland, voorspelt dat het marktaandeel van Chinese automerken in 2030 is toegenomen naar 10% (ten opzichte van 4% in 2023). In Nederland kan het marktaandeel zelfs oplopen tot 18,8%.
Het is inmiddels heel normaal in het straatbeeld: elektrische auto’s van Chinese makelij. Voor een auto van een merk als Xpeng, Aiways of BYD hoef je je immers niet te schamen. Het zijn kwalitatief hoogstaande auto’s met een flink rijbereik en een vaak scherpe prijs. De kans is groot dat de komende jaren nog veel meer Chinese modellen ons wegennet gaan bevolken. Volgens een recente studie van BOVAG, uitgevoerd door KPMG Nederland, kan het marktaandeel van alle Chinese automerken samen stijgen naar 18,8 procent in 2030. Bijna 1 op de 5 nieuwverkochte auto’s in ons land is dan afkomstig uit het Aziatische land. Opvallend is dat in dezelfde studie in 2022 nog werd uitgegaan van een marktaandeel van 8 procent in 2030.
Importtarieven
De verwachte groei is mede te verklaren vanuit de voorsprong die Chinese automerken hebben op de gevestigde (Europese) orde. Door hun lagere productiekosten zijn ze makkelijker in staat om betaalbare EV’s aan te bieden, zelf als hogere importtarieven de prijzen iets laten stijgen. Bovendien zijn veel Chinese merken van plan om een deel van hun productie in Europa te gaan huisvesten, waarmee ze de importtarieven ontlopen.
Imago
Zaak is wel dat de Chinezen een goed antwoord hebben op de afbouw van EV-subsidies en een teruglopende Europese economie. Andere uitdagingen zijn het verbeteren van de logistiek van nieuwe auto’s en onderdelen, het verhogen van hun imago en het wegnemen van onzekerheid over de restwaarde, zo onderstreept het BOVAG-rapport.
Lokale auto-industrie
Dat het verwachte Nederlandse marktaandeel van de Chinese automerken in 2030 hoger ligt dan het Europese gemiddelde van 10 procent, heeft alles te maken met het feit dat ons land geen eigen grootschalige autoproductie kent. “De potentie van het marktaandeel Chinese EV’s kan per land verschillen en varieert van 10 tot 30 procent. Met name in landen zonder ‘lokale’ auto-industrie kan dit percentage oplopen richting de bovenkant van die bandbreedte”, vermeldt de studie.