De nieuwe regeringscoalitie wil dat de maximumsnelheid op snelwegen overdag weer naar 130 km/u gaat. De KNAC is verheugd over dit voornemen.
Op basis van de aanbevelingen van de commissie-Remkes werd in maart 2020 de maximumsnelheid op de Nederlandse snelwegen overdag verlaagd van 130 naar 100 km/u. Het doel van de maatregel was het reduceren van de stikstofuitstoot. Nu blijkt dat de verlaging van de maximumsnelheid nauwelijks bijdraagt aan een verminderen van de stikstofemissies, wil de nieuwe regeringscoalitie de maximumsnelheid weer verhogen naar 130 km/u. Een voorbehoud maken de regeringspartijen wel: de snelheid gaat omhoog, daar waar mogelijk is.
Beperkte reductie
De KNAC is blij met dit voornemen. De KNAC heeft altijd aangegeven dat het verlagen van de maximumsnelheid op snelwegen van 130 naar 100 kilometer per uur nauwelijks bijdraagt aan het verlagen van de stikstofuitstoot. In 2020 liet een onderzoek in opdracht van De Groene Amsterdammer en Trouw al zien dat de maatregel weinig zou uithalen. Ook het Planbureau voor de Leefomgeving, RIVM en de Wageningen Universiteit deden onderzoek naar het ‘Programma Stikstofreductie en Natuurverbetering’ van de commissie-Remkes. Hun conclusie: “De verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen en de Subsidieregeling sanering varkenshouderijen (Srv) leverden in 2021 samen een beperkte reductie op van 5 à 6 mol stikstof per hectare per jaar en zijn slechts deels toe te rekenen aan het Programma Stikstofreductie en Natuurverbetering.”