De regeringspartijen D66 en ChristenUnie zijn voorstander van het verlagen van de maximumsnelheid in de avond en nacht van 130 naar 100 km/h. Dat meldt NU.nl. Het zou vrijwel geen invloed hebben op de stikstofuitstoot, maar hoogleraar transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft ziet wel andere voordelen
In november 2019 werd de maximumsnelheid op de Nederlandse snelwegen overdag (tussen 6.00 en 19.00 uur) verlaagd van 130 naar 100 km/h om ‘stikstofruimte te creëren voor de bouw. Nu zijn er volgens Tweede Kamerlid Raoul Boucke van D66 argumenten bijgekomen om de snelheidslimiet ook in de avond en nacht te verlagen naar 100 km/h. Hij n kiemt daarbij de huidige energiecrisis, maar ook de verkeersveiligheid en de filebestrijding.
Hoogleraar Bert van Wee zegt in gesprek met NU.nl dat hij wel denkt dat het zal heken om energie te besparen. “Auto’s rijden bij 100 km/h zo’n 25 procent zuiniger dan met 130 kilometer per uur”, zegt hij. “Hoe lager het brandstofverbruik, des te geringer is de uitstoot van broeikasgassen. Nu de kolencentrales weer op volle toeren draaien om de energiecentrales op aardgas te ontzien, moet dit ergens gecompenseerd worden. Het wijzigingen van de verkeerswet is eenvoudig en snel door te voeren.”
Van Wee denkt ook dat een lagersnelheid de verkeersveiligheid bevordert. “De onderlinge snelheidsverschillen tussen personenauto’s en vrachtwagens worden kleiner, waardoor de kans op ongelukken afneemt.” De hoogleraar zet wel grote vraagtekens bij het argument van de lagere stikstofuitstoot. Dat deed hij ook al toen in november 2019 de snelheid overdag omlaag ging. “Als personenauto’s, bestelwagens en motoren 100 km/h rijden in plaats van 120 of 130, dan neemt de depositie van stikstofverbindingen (het neerslaan van stikstof op de bodem en in het water) met slechts enkele tienden van procenten af. De natuur merkt dat verschil niet.”