Bezoekers

069813
Bezoekers vandaag : 403
Gisteren : 372

De Citroën SM herleeft, maar dan in nieuw DS-jasje

Tien jaar geleden weekte DS Automobiles zich los van Citroën en ging het op eigen benen staan met exclusieve, fraai gelijnde modellen. Om het jubileum te vieren schetsen de ontwerpers van de DS Design Studio in Parijs de Citroën SM zoals hij er vandaag de dag zou hebben uitgezien.

Nu kunstmatige intelligentie hoogtij viert online, komen de meest wonderlijke foto’s voorbij. Vraag een AI-beeldgenerator hoe Elvis Presley er nu uit zou hebben gezien en je krijgt een levensecht setje ‘foto’s’ van The King met grijze haardos en rimpels. Dat AI-trucje hebben ze bij de ontwerpafdeling van automerk DS niet uitgevoerd, maar toch zijn ze aan de slag gegaan met de Citroën SM. De insteek: hoe zou dat iconische model er nu uitzien als het model wél de afgelopen vijf decennia wel voortdurend zou zijn doorontwikkeld?

Hommage

Het hommage-model heet de ‘SM TRIBUTE’ en is volgens DS Automobiles voorzien van een slank, gespierde silhouet. Ook de lange motorkap verwijst direct terug naar het origineel. “De carrosseriekleur van de SM TRIBUTE is geïnspireerd op de tabakskleur die in 1971 in de brochure van de originele SM stond, met een zijdeglanzend oppervlak, een handgemaakt patina en gecombineerd met een speciale tint zwart”, aldus DS.

Scheepsboeg

De originele SM mist een grille boven de voorbumper, maar heeft een groot glazen paneel dat de koplampen en kentekenplaat bedekt. DS: “Vijftig jaar later is dat glazen paneel ontwikkeld tot een 3D-scherm dat tot in het midden oplicht en omlijst is door een lichtsignatuur met drie modules aan elke kant – net als de originele SM. Het effect wordt versterkt door acht verticale elementen van de dagrijverlichting in een drieledige vorm, als een boeg van een schip.”

Ovale instrumenten

Ook het interieur spreekt de taal van de SM uit 1970. DS: “Het team van DS DESIGN STUDIO PARIS heeft het ontwerp uit 1970 – met de karakteristieke vorm van het dashboard en het ovale ontwerp van de instrumenten – opnieuw geïnterpreteerd. Trouw aan het avant-gardistische karakter van de SM is het informatiedisplay – via projectie en de gebogen ‘schermconsole’ – verbonden met het ‘steer-by-wire’ stuurwiel.”

Over de Citroën SM

De SM, geïntroduceerd in 1970, was destijds het hoogtepunt van de Franse auto-innovatie, aldus DS Automobiles. “Deze grand tourer liep over van innovatieve technologie. Zijn aerodynamische vormgeving, ontworpen door Robert Opron, was zowel avant-garde als elegant. Een krachtige V6-motor zorgde voor uitzonderlijke prestaties, maar wat de SM écht tot een opmerkelijke auto maakte, was de hydropneumatische vering die het model had geërfd van de DS. Die vering gaf de SM ongeëvenaard rijcomfort en een voorbeeldige wegligging.” De SM is nog altijd een cultmodel, gewild bij verzamelaars wereldwijd, benadrukt DS. “De unieke mix van comfort, prestaties en innovaties maakt de SM tot een legendarische auto.”

De originele SM was voorzien van een luxueus en verfijnd interieur met hoogwaardige materialen. Blikvangers op het het dashboard waren de ovale instrumenten en het eenspaaksstuurwiel. De SM was ook zeer rijk uitgerust voor die tijd. In het interieur kom je ondermeer elektrisch verstelbare stoelen, airconditioning en stuurbekrachtiging tegen.

Misschien leuk om te lezen:

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors