Het lijkt wel een hype. Alles moet zelfsturend worden. Zelfsturende stofzuigers, zelfsturende camera’s, zelfsturende fabrieken en bij bedrijven en organisaties ook steeds vaker zelfsturende teams zonder leidinggevende. Dat is dan een zogeheten ‘platte’ organisatie die zijn eigen boontjes dopt. Is dat nuttig, werkt het? Soms wel, zeker als door efficiëntie en een minder gelaagde structuur de output hoger wordt. Is het leuk? Wellicht ook. Want er hoeft minder verantwoording te worden afgelegd, je kunt je eigen tijd indelen en je kunt nooit meer een conflict met je baas krijgen, want die is er niet. Daartegenover staat dat het maken van carrière zonder hiërarchie best lastig is. Bovenal heeft een schip soms gewoon een kapitein nodig. Zeker als het een beetje stormt.
Over naar de zin en onzin van zelfsturende auto’s. Er is veel over te doen en uw Koninklijke Club volgt al die ontwikkelingen nauwgezet. Maar het blijft niet alleen bij volgen, soms wordt ook invloed uitgeoefend in het belang van ons autoliefhebbers. De KNAC is voorstander van schonere, dagelijkse mobiliteit en ziet ook heil in bepaalde innovaties om de automobiliteit veiliger en efficiënter te maken. In dat opzicht is de zelfsturende auto interessant. In de verre toekomst kunnen we met zelfsturende auto’s wellicht efficiënter gebruik maken van het wegoppervlak, gestructureerder in- en uitvoegen en wordt de kans op ongelukken mogelijk kleiner. Maar zo ver zijn we nog lang niet. De proeven met volledig zelfsturende voertuigen blijken lang niet altijd succesvol. Wel worden er stappen gezet. Adaptive Cruise Control is bijvoorbeeld zo’n innovatie die automobiliteit veiliger lijkt te maken. Uw auto remt hiermee vanzelf af als de voorganger te dichtbij komt. Geweldig toch? En dan Lane Change Warning, waarbij uw stuur even trilt als u zonder richting- aanwijzing van rijbaan wisselt? Mooie ontwikkeling.
Deze voorzieningen zitten ook in mijn dagelijkse auto en ik ben er inmiddels aan gewend. Wat doet dat met mij? Let ik nog genoeg op of word ik lui? Ik heb het niet gemeten maar kan me er wel iets bij voorstellen. Vergelijk het met de aanleg van een zebrapad bij een drukke oversteekplek in de nabijheid van een school. Wat blijkt? De kinderen wanen zich op zo’n zebrapad veilig en letten bij het oversteken dus minder goed op, met alle risico’s van dien. Kortom, ik weet nog niet of deze innovaties daadwerkelijk helpen. En in de verre toekomst?
Helemaal niet meer sturen? Wat als ik straks onderweg ben in mijn zelfsturende auto en deze wordt gehackt? Kan ik dan nog remmen? Ik moet er niet aan denken. Natuurlijk is het leuk om onderweg andere dingen te kunnen doen, maar ik ben niet voor niets actief in een club van en voor autoliefhebbers. Mensen die ervan genieten om hun heilige koe te besturen en soms te bestieren. Nee, voorlopig houd ik het stuur stevig in eigen handen.
Wouter Kolff
Voorzitter