Om de verkeersveiligheid te verhogen en het aantal verkeersdoden te verlagen worden op 6 juli 2022 nieuwe rijassistentiesystemen verplicht op auto’s met een typegoedkeuring vanaf deze datum. Vanaf 7 juli 2024 moet het op alle nieuwe auto’s zitten. Het gaat om negen rijassistentiesystemen die de veiligheid moeten bevorderen. Met name kleine, goedkopere auto’s hebben zulke systemen nu nog niet en zullen vermoedelijk een stuk duurder worden.
De afgelopen decennia zijn er steeds meer veiligheidsvoorzieningen verplicht geworden op nieuwe auto’s. Zoals bijvoorbeeld ABS, ESP en bandenspanningscontrole. Maar daar komen in juli 2022 dus een hoop systemen bij. We zetten ze voor u op een rijtje.
Intelligente snelheidsassistent
De intelligente snelheidsassistent (ook wel Intelligent Speed Assistance of afgekort ISA geheten) moet de bestuurder via een aanduiding op het dashboard of een pulserend gaspedaal waarschuwen dat de geldende snelheidslimiet wordt overschreden. Het systeem wordt geactiveerd zodra het contact wordt ingeschakeld, maar kan door de bestuurder handmatig worden uitgeschakeld en weer terug ingeschakeld. De intelligente snelheidsassistent haalt gegevens over de snelheid uit verkeersbordherkenning of navigatiediensten.
Zwarte doos
De ‘zwarte doos’ (Black Box) aan boord van de auto registreert gegevens van de periode kort voor, tijdens en onmiddellijk na een botsing. De snelheid van het voertuig, het remmen, de positie en helling van het voertuig op de weg, de status en mate van activering van alle veiligheidssystemen en van de actieve veiligheids- en ongevalvermijdingssystemen worden geregistreerd. De registratie en opslag mogen alleen binnen het gesloten systeem plaatsvinden en zijn geanonimiseerd (laatste vier cijfers van het chassisnummer worden niet opgeslagen). De gegevens kunnen via een standaardinterface ter beschikking worden gesteld aan de nationale autoriteiten voor onderzoek en analyse van ongevallen. De gegevensregistratie kan niet worden gedeactiveerd. De zwarte doos moet ook worden geïnstalleerd in semi-autonome en volledig autonome voertuigen.
Noodremassistent
Dit systeem detecteert automatisch gevaarlijke situaties en remt het voertuig af om een aanrijding te voorkomen of gevolgen ervan te beperken – zelfs als de bestuurder niet in staat is te reageren. Dit systeem maakt gebruik van radar, lidar en camerasystemen in het voertuig. Als de omstandigheden zodanig zijn dat een juiste werking niet kan worden gegarandeerd, schakelt het systeem zichzelf tijdelijk uit. De bestuurder krijgt daarvan een melding op het dashboard. Het is ook mogelijk om de complete noodremassistent en de akoestische waarschuwingen handmatig uit te schakelen. Na het opnieuw starten van de auto is het systeem automatisch weer actief.
Vanaf de invoeringsdatum moet het systeem obstakels en bewegende voertuigen vóór de auto detecteren. In een tweede fase moet het systeem ook reageren op fietsers en voetgangers, maar daar is nog geen datum voor vastgelegd.
Rijstrookassistent met noodcorrectie
De rijstrookasisstent bestaat al enige tijd en waarschuwt zodra de bestuurder van een auto niet netjes tussen de lijnen van een rijstrook blijft rijden (Lane Keeping Assist, LKA). De rijstrookassistent met noodcorrectie (Emergency Lane Keeping-systeem, ELK) reageert zelfstandig als er bij het verlaten van de rijstrook een noodsituatie wordt gedetecteerd. ELK stuurt dan zelfstandig scherp terug als de auto van de weg dreigt te raken of tegenliggers zou kunnen aanrijden. Ook dit systeem schakelt zelfstandig uit als het niet betrouwbaar kan werken vanwege ontbrekende of niet te detecteren belijning (bij sneeuw of zware regenval). De bestuurder kan het ook uitschakelen, maar het is weer actief zodra de auto opnieuw wordt gestart.
Noodremlicht
Deze speciale lichtsignaalfunctie, die ook wel ‘adaptief remlicht’ wordt genoemd, signaleert aan andere weggebruikers dat de auto sterk wordt afgeremd. Het lichtsignaal bestaat snel knipperende remlichten wanneer de vertraging meer dan 6 m/s bedraagt en de snelheid hoger is dan 50 km/h. Het remlicht gaat ook branden wanneer de voorligger afremt en het systeem ook ingeschakeld wanneer het ABS-systeem in actie komt. Zodra de auto stilstaat, gaan de alarmknipperlichten werken en de remlichten continu branden.
Voorbereiding alcoholslot
Vanaf 6 juli 2022 moet auto’s die vanaf deze datum een typegoedkeuring hebben, zijn voorbereid op de inbouw van een alcoholslot. Daartoe dient een standaard interface aanwezig te zijn. Het alcoholslot zelf hoeft nog niet ingebouwd te zijn.
Vermoeidheidswaarschuwing
Dit systeem waarschuwt de bestuurder wanneer deze slaperig wordt achter het stuur of de concentratie afneemt. De sensoren meten dat aan de hand van oog- en ooglidbewegingen.
Achteruitrijassistent
Dit detectiesysteem kijkt met sensoren en/of camera’s of er zich achter de auto obstakels of personen bevinden en waarschuwt de bestuurder dan bij achteruitrijden.