De populariteit van de dieselmotor neemt de laatste jaren snel af. Het Volkswagen dieselschandaal en de in steeds meer Europese steden ingevoerde en geplande milieuzones die met name diesels willen weren, laten autokopers steeds vaker voor benzineauto’s kiezen.
In Frankrijk, dieselland bij uitstek, zijn vorig jaar voor het eerst sinds 2000 meer benzineauto’s verkocht dan diesels, mede een gevolg van het afbouwen van de fiscale begunstiging van dieselaandrijving. In 2012 was in Frankrijk nog 70 procent van de nieuw verkochte personenauto’s een diesel.
Ook in Duitsland verliest de diesel razendsnel marktaandeel. In 2016 had nog 45,9 procent van de nieuw verkochte auto’s een dieselmotor, in november van vorig jaar was dat al teruggelopen tot 34 procent.
Nederland is traditioneel geen land waar de diesel erg populair is, mede vanwege de hoge vaste kosten (motorrijtuigenbelasting) en hogere aanschafprijs van dieselmodellen (BPM). Maar ook in ons land holt het aandeel van de diesel achteruit. In 2015 had bijna 30 procent van de nieuwe auto’s een dieselmotor onder de kap, inmiddels is dat gedaald tot 17 procent. Die sterke daling is vooral het gevolg van het afschaffen van de fiscale begunstiging van zeer zuinige auto’s. Diesels zijn van nature immers zuiniger dan benzineauto’s, maar de uitlaatgassen zijn schadelijker vanwege de hogere uitstoot van roet en NOx. Het is wel mogelijk om diesels schoner te krijgen, maar dat maakt de motoren veel duurder.
Strengere regels
Intussen worden de regels voor verbrandingsmotoren steeds strenger. Vanaf september 2018 geldt er een nieuwe, veel nauwkeurigere meetmethode voor de uitlaatgasemissie van nieuwe auto’s en voor het verbruik en daarmee de CO2-uitstoot. Deze zogenaamde WLTP-cyclus vervangt de NEDC-meting die niet erg realistisch is en grote afwijkingen kan geven ten opzichte van de praktijk. De WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) wordt straks wereldwijd toegepast. Vanaf september 2019 wordt bovendien de RDE-test verplicht voor nieuwe auto’s. RDE staat voor real driving emissions, een echte praktijktest.
Algemeen wordt aangenomen dat het veel moeilijker zal zijn om de emissienormen te halen met deze nieuwe test en dat auto’s veel slechtere verbruikscijfers (en dus CO2-uitstoot) zullen laten zien dan tot nu toe geval was. Maar wie de veel strengere regels niet naleeft kan rekenen op forse straffen. De Europese Commissie kan vanaf 2020 zelf terugroepacties starten en overtreders beboeten met maximaal 30.000 euro per auto.
Sommige landen in Europa hebben overigens al aangekondigd dat ze helemaal van alle verbrandingsmotoren op termijn af willen. Noorwegen heeft een verbod aangekondigd voor 2025, Nederland en Zweden streven naar 2030 en Frankrijk en Groot-Brittannië zetten in op 2040. Dat er nog geen echt goed en betaalbaar alternatief beschikbaar is voor de overgrote meerderheid van de autobezitters lijkt de regeringen niet te hinderen in hun voornemens.