Bezoekers

035265
Bezoekers vandaag : 29
Gisteren : 416

Dit betekent het hoofdlijnenakkoord voor de automobilist

De coalitiepartners PVV, VVD, NSC en BBB hebben vandaag onder de titel ‘Hoop, lef en trots’ hun Hoofdlijnenakkoord 2024 – 2028 gepresenteerd. Wij lichten de voornaamste punten op autogebied voor u uit.

#1 De maximumsnelheid op de snelweg gaat omhoog naar 130 km/u
Eerder lekte al uit dat de maximumsnelheid op de snelweg weer 130 kilometer per uur wordt. Het hoofdlijnenakkoord bevestigt die plannen, waarbij de coalitiepartners nog een slag om de arm houden. De snelheid gaat namelijk alleen omhoog ‘daar waar dat kan’.

#2 Het wegennet moet van goede kwaliteit blijven
Om de bereikbaarheid in heel Nederland, ook op lange termijn, op orde te houden en verder te verbeteren, is actie nodig, zo stelt het hooflijnenakkoord. Wat autowegen betreft willen de regeringspartijen de minimaal benodigde basiskwaliteit in stand houden. Mocht er voldoende personeel, vergunningsruimte en middelen zijn, dan worden 17 gepauzeerde projecten opgepakt. Concreet noemt het akkoord de A1/A30 bij Barneveld Oost en A67 bij Leenderheide –Geldrop.

#3 EV-subsidies verdwijnen, oog voor fossiele rijders
De verduurzaming van het wagenpark blijft gestimuleerd worden, klinkt het. Zo blijft de aanschaf van elektrische voertuigen ondersteund worden. Echter, de SEPP-subsidieregeling verdwijnt per 2025. De MRB gewichtscorrectie (fiscaal) blijft wel bestaan. Bij de verduurzaming van het wagenpark houden de regeringspartijen oog voor de ‘fossiele rijders’ en streven naar een eerlijke verdeling van de kosten tussen beide groepen. Het akkoord zegt bovendien dat “de elektrische rijder eerlijk gaat bijdragen, om de opbrengsten op de lange termijn houdbaar te houden. “

#4 Het Kwartje van Kok komt nog even niet terug
De accijnsverlaging voor brandstoffen wordt verlengd tot en met 2025. De in 2022 ingestelde accijnsverlaging op benzine en diesel blijft dus nog zeker 1,5 jaar van kracht.

#5 Zero-emissiezones onder de loep
De coalitiepartners gaan kijken op welke manier het instellen van zero-emissiezones kan worden uitgesteld. Er wordt onderzocht of er landelijk uitzonderingen te regelen zijn voor ondernemers. De instelling van zero-emissiezones blijft echter een gemeentelijk besluit, geeft het hoofdlijnenakkoord aan.

Misschien leuk om te lezen:

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors