Het weren van relatief jonge dieselauto’s in Duitse steden is wettelijk mogelijk, zo oordeelde de hoogste Duitse bestuursrechter afgelopen dinsdag. Dat lijkt een zeer draconische maatregel, maar de rechter was tevens van oordeel dat het verbieden van diesels in binnensteden in redelijkheid moet gebeuren.
Het komt er feitelijk op neer dat in het milieuplan van een stad die diesels wil weren overgangsregelingen moeten zijn opgenomen om de berijders van oudere diesels de gelegenheid te geven zich daarop voor te bereiden. Bovendien moeten er uitzonderingsregelingen onderzocht worden om bijvoorbeeld loodgieters, schilders en andere vaklieden hun werk te kunnen laten doen in de binnenstad.
De rechter was van oordeel dat het EU-recht voorschrijft om zo snel mogelijk onder de grenswaarden te komen. Daardoor is een rijverbod toelaatbaar, mits dat de ‘enige passende maatregel’ is om dat te bereiken. Bij de rechtszaak ging het concreet om milieuplannen in de steden Stuttgart en Düsseldorf waar de normen het verst worden overschreden. Daar moeten de plannen zodanig worden aangepast dat normen zo snel mogelijk worden gehaald.
In Stuttgart moet nu de gefaseerde invoering van het rijverbod voor auto’s onderzocht worden. In eerste instantie gaat het dan alleen om auto’s die niet voldoen aan de Euro 5-norm. Die norm is verplicht vanaf 1 september 2009 en dat zijn dus auto’s die op dit moment al bijna negen jaar of ouder zijn. Uit het oogpunt van redelijkheid mogen diesels die wel voldoen aan de Euro 5-norm niet eerder dan 1 september 2019 door een rijverbod in de binnenstad worden geweerd. De auto’s waar het dan om gaat zijn op dat moment tussen vijf en tien jaar oud. Overigens is de ligging van Stuttgart in een dal uit milieuoogpunt erg ongunstig, omdat de uitlaatgassen er langer blijven hangen.
In het geval van Düsseldorf is de rechter van mening dat de stad de invoering van rijverboden serieus dient te overwegen. Maar er is voor steden wel een uitweg om de invoering van een rijverbod te voorkomen. Een stad zou in kaart moeten brengen hoe zich de luchtkwaliteit ontwikkeld. Indien de lucht schoner aan het worden is, kunnen rijverboden vermeden worden. Uit metingen zou blijken dat in bijna de helft van de Duitse steden de luchtkwaliteit aan het verbeteren is en dan zouden nieuwe maatregelen volgens het oordeel van de rechter niet nodig zijn.
(Born: Automobilwoche)