In de Duitse stad Mannheim staat het eerste tankstation dat E20-benzine aanbiedt. Deze E20-benzine bevat 20 procent bio-ethanol, waardoor een auto op deze brandstof 15 procent minder CO2-uitstoot veroorzaakt dan E5-benzine. De brandstof is nog niet officieel toegelaten en slechts voor een beperkt aantal klanten beschikbaar.
Sinds 2011 is er naast benzine waarin maximaal vijf procent bio-ethanol is bijgemengd (tegenwoordig E5 geheten), ook benzine verkrijgbaar met maximaal tien procent bio-ethanol (E10). Sinds oktober 2019 moeten tankstations verplicht E10 aanbieden.
Nu is er dus door het Duitse bedrijf CropEnergies AG een benzine ontwikkeld waar 20 procent bio-ethanol is bijgemengd. Deze wordt bij wijze van proef gebruikt bij een vloot van 85 auto’s. Voor de normale verkoop is deze E20-benzine, die door het bedrijf Super Eco 20 wordt genoemd, niet toegelaten of goedgekeurd. De E20-benzine zou een octaangetal hebben van 100, door het hoge aandeel bio-ethanol. Die bio-ethanol is volgens de fabrikant vervaardigd van reststoffen.
Naar schatting zou E20-benzine voor de helft van de benzineauto’s die momenteel in Duitsland rondrijden geschikt zijn. Volkswagen zou hebben laten weten dat alle modellen die vanaf 2015 zijn vervaardigd probleemloos op E20 kunnen rijden en bij veel BMW-modellen zou zelfs al in het tankklepje zijn vermeld dat er E20 in mag. Voor veel klassieke auto’s en youngtimers is brandstof met meer dan vijf procent bio-ethanol uit den boze. En echte oudjes verdragen helemaal geen ethanol in de brandstof.