Het einde van de verbrandingsmotor in de EU in 2035 leek een formaliteit, maar binnen de Duitse regeringscoalitie is er onenigheid over ontstaan. De liberale FDP wil dat ook klimaatneutrale brandstoffen, zogenaamde e-fuels, worden toegestaan.
Eerder deze maand stemde het Europese parlement in meerderheid voor het einde van de verbrandingsmotor in 2035. Vanaf dat moment zouden er alleen nog maar elektrische auto’s en auto’s met een brandstofcel op waterstof nieuw mogen worden verkocht. De Duitse regering had in maart van dit jaar al ingestemd met dit voorstel, maar de binnen de FDP is er nu verzet tegen de plannen. De Duitse minister van Financiën Christian Lindner van de FDP zegt niet te kunnen instemmen met de plannen omdat andere ontwikkelingen dan elektrisch rijden en de brandstofcel daarmee worden uitgesloten.
De FDP-minister zei op de Industriedag van de Federatie van Duitse Industrieën (BDI) in Berlijn dat hij niet in zal stemmen: “De FPD zal in de federale regering niet instemmen met deze Europese wetgeving”. De partij wil de ontwikkeling van e-fuels blijven steunen om verbrandingsmotoren ook na 2035 klimaatneutraal te kunnen gebruiken.
Klimaatneutraliteit
De FDP-minister stelt dat er wereldwijd heel wat regio’s zijn waar elektrische mobiliteit niet zo snel kan worden ingevoerd. Met het verbod op verbrandingsmotoren zou ook de verdere ontwikkeling van deze technologie in Europa en in Duitsland tot stilstand komen. “Met synthetische, vloeibare brandstoffen in zuigermotoren is klimaatneutraliteit net zo goed mogelijk. Als dit op Europees niveau kan worden bereikt, zien we geen reden om daar niet voor te zijn. In het huidige voorstel is dat niet voorzien. “Dat betekent voor ons dat we opnieuw over het EU-voorstel kunnen praten als het is aangepast,” zei Lindner.
Ook vice-voorzitter Lukas Köhler van de FDP-fractie in het parlement zei dat Duitsland niet kan instemmen met de EU-plannen “in de nu voorgestelde vorm”. “Het zou een grote vergissing zijn om de verbrandingsmotor te verbieden en daarmee ook klimaatneutrale brandstoffen uit te sluiten van de concurrentiestrijd om de beste klimaatbeschermingstechnieken”, zei hij tegen de Deutsche Presse-Agentur. Zelfs als het verbod van kracht zou worden, zouden volgens Köhler “veel meer dan een miljard bestaande voertuigen met verbrandingsmotoren in de wereld een klimaatvriendelijk perspectief moeten krijgen”. Die ontwikkeling zou door een verbod worden vertraagd.
CO2-neutraal
E-fuels worden geacht CO2-neutraal te zijn, maar de huidige productiekosten bedragen ongeveer vijf euro per liter. De hoge prijs is vooral te wijten aan de grote hoeveelheid energie die de vervaardiging kost. E-fuels worden gesynthetiseerd met behulp van grote hoeveelheden groene stroom uit water en CO2. Volgens deskundigen kan een elektrische auto minstens vijf keer zo ver rijden op dezelfde hoeveelheid elektriciteit als een verbrandingsauto met brandstof op basis van elektriciteit. Met andere woorden: Als er niet genoeg groene stroom is voor elektrische auto’s, is er zeker niet genoeg voor e-brandstoffen. De hoge energie-input voor de productie heeft uiteindelijk ook een invloed op de CO2-balans van e-fuels, die ook de broeikasgasemissies omvat die vrijkomen bij de bouw van de raffinaderijen en de elektriciteitscentrales.