In 1922 kwam de Austin Seven op de markt, de eerste Britse auto die voor de gewone man bereikbaar was. Het werd een groot succes en de auto zou tot 1939 in productie blijven. In 1982, 35 jaar geleden dus, werd er in ons land een speciale club voor opgericht, de Dutch Pre-War Austin Seven Owners, kortweg DPWA7O.
De Austin Seven werd in allerlei varianten gebouwd, met grappige bijnamen zoals de ‘Ulster’, de ‘Chubby’, de ‘Top Hat’ en de ‘Box Saloon’. Bovendien verscheen de auto ook onder andere merknamen, zoals (BMW) Dixi, Rosengart en American Bantam. Maar de technische basis
bleef altijd hetzelfde, net als de 747 cm3 viercilinder motor.
Vriendenkring
De DPWA7O noemt zichzelf een redelijk fanatieke vriendenkring van eigenaren. Dan gaat het om mensen die niet alleen de belangen van de club behartigen, maar vooral ook elkaar helpen bij het rijdend maken of houden van de Austin Seven in al zijn varianten. De club kent de weg naar (veelal Engelse) onderdelenleveranciers en de leden helpen elkaar met technische adviezen en bij het vinden van moeilijk verkrijgbare onderdelen.
Rijden en racen
Ondanks de gevorderde leeftijd zijn de auto’s van de DPWA7O geen museumstukken die zelden of nooit buiten komen. Er wordt juist veel mee gereden en zelfs geracet met replica’s op het oorspronkelijke chassis en de originele motor. Dit jaar is er naast de vaste ritten voor de viering van het 35-jarig bestaan een 350 kilometer lange ‘Zuiderzee Tour’ over de oude zeedijken rond het IJsselmeer.
Vier keer per jaar verschijnt het clubblad ‘Sevennieuws’, tegelijk met het Engelse blad ‘Magazine of the Austin Seven’, uitgegeven door de Austin Seven Clubs’ Association. Van die internationale vereniging is de Nederlandse club ook lid, net als van de FEHAC, terwijl de DPWA7O daarnaast Vriendenclub van de KNAC is.
Website: austinseven.nl