Bezoekers

156311
Bezoekers vandaag : 161
Gisteren : 765

E-fuels blijken nog geen serieus alternatief voor elektrisch rijden

Synthetische brandstoffen, ook wel e-fuels genoemd, vormen in de nabije toekomst nog geen hoogwaardig alternatief voor elektrisch rijden, blijkt uit Duits onderzoek. Het kost namelijk zes keer meer elektriciteit om e-fuels te produceren dan een om een EV te laten rijden.

Over 10 jaar al, in 2035, moeten alle nieuwe auto’s die in Europa verkocht worden emissievrij zijn. In de praktijk zullen dat vooral elektrische auto’s zijn, maar ook de brandstofauto zou nog bestaansrecht moeten hebben. Knappe koppen kunnen namelijk op basis van zonne- en windenergie waterstof produceren die in combinatie met CO2 een synthetische brandstof vormt. Zulke e-fuels zijn in de praktijk (zo goed als) CO2-neutraal.

Onvoldoende efficiënt

Duits onderzoek laat nu echter zien dat de productie van e-fuels nog niet erg efficiënt verloopt. Volgens een gezamenlijke studie van de ADAC, het Bondsministerie van Milieu (BMUV), het Fraunhofer Instituut voor Systeem- en Innovatieonderzoek (Fraunhofer ISI) en het Internationaal Energieagentschap (IEA) kun je met de hoeveelheid elektriciteit die het kost om e-fuel te produceren ook zes keer zoveel elektrische auto’s laten rijden. Het onderzoek laat immers zien dat 150 op het land geplaatste windmolens genoeg stroom opwekken voor 240.000 elektrische auto’s. Diezelfde 150 windturbines kunnen echter maar e-fuel produceren voor 37.500 e-fuel-verbrandingsmotoren. Voor de lucht- en scheepvaart zouden de e-fuels wel een toekomst kunnen hebben, zo concludeert het onderzoek.

Reactie KNAC

Peter Staal, directeur van de KNAC, nuanceert in een reactie de uitkomsten van het onderzoek waaraan zusterorganisatie ADAC meewerkte. Zo stelt hij dat elektrificatie veel voeten in de aarde heeft. “Tot 2040 is een investering van 200 miljard euro nodig om het elektriciteitsnetwerk op orde te krijgen. Dat geld is er niet, de mensen zijn er niet en de stikstofruimte is er niet.” Ondertussen vindt hij het belangrijk dat e-fuels niet als heilige graal moeten worden gezien. “In de klassiekerwereld heerst soms een gevoel dat het allemaal wel goed komt als we maar op e-fuels overstappen. Zo makkelijk is dat niet.” Ziet de KNAC e-fuels dan helemaal niet meer zitten? “Integendeel”, zegt Staal. “Zeker als vanaf 2026 de Formule 1 op e-fuels zal gaan rijden, zal de ontwikkeling versnellen.” Hij verwacht alleen niet dat e-fuels voor 2035 op de markt komen. En als ze er zijn, dan eerst in beperkte mate. Ten slotte wijst Staal erop dat marktpartijen als Aramco flink investeren in e-fuels.

Beeld: beeldbank Shell

Misschien leuk om te lezen:

Word lid van de KNAC!

Het lidmaatschap van de KNAC – de oudste automobilistenclub van Nederland – geeft u tal van voordelen. 

Winkelwagen 0

Zoeken in knac.nl

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors