De Europese Commissie werkt aan een nieuwe uitlaatgasemissienorm, Euro 7, die in 2025 moet worden ingevoerd en die volgens de eerste berichten zoveel strenger is dan de huidige Euro 6-norm dat benzine- en dieselauto’s daar onmogelijk aan kunnen voldoen. De VDA (Verband der Automobilindustrie) noemt het bij monde van haar voorzitter Hildegard Müller “de facto een verbod op de verbrandingsmotor vanaf 2025”.
Volgens een artikel in ‘Bild am Sonntag’ zou de Europese Commissie ernaar streven om de limiet voor de NOx-uitstoot zowel voor diesel- als benzinemotoren te verlagen naar 30 mg per kilometer of zelfs 10 mg per kilometer. Nu mag een benzinemotor nog 60 mg per kilometer uitstoten en een diesel 80 mg per kilometer. Op zich zou de norm van 30 mg per kilometer als gemiddelde van alle bedrijfstoestanden zeker haalbaar zijn, maar de EU zou eisen dat een auto nooit boven die norm uitkomt. Dus ook niet in traag stadsverkeer of tijdens het bergop trekken van een aanhanger. En dat is technisch onmogelijk, zo liet Müller weten.
Een moderne dieselmotor met AdBlue-injectie die aan de Euro 6d-TEMP norm voldoet, stoot gemiddeld tussen de 12 en 20 mg NOx per kilometer uit, zo heeft het Duitse automagazine Auto Motor & Sport in een test met de RDE-meetmethode (RDE staat voor Real Driving Emissions) vastgesteld. Maar tijdens een rit zijn er ook tijdelijke pieken in de uitstoot en dat zou straks niet meer toegestaan zijn. Bovendien zou de EU ook willen dat een auto nog aan de nieuwe emissienorm voldoet bij het monteren van een dakkoffer of een fiets op een imperiaal. En de EU zou als eis hebben dat een auto ook na vele jaren – er is sprake van 15 jaar – nog voldoet aan de normen. Zulke eisen zijn volgens de VDA niet realistisch en betekenen dus dat er met de introductie van de Euro 7-norm geen auto’s met verbrandingsmotoren meer kunnen bestaan.