Een elektrische auto is pas na 65.000 kilometer te hebben gereden beter voor het klimaat dan een auto met verbrandingsmotor. Voorwaarde is wel dat de auto wordt opgeladen met groene stroom. Tot die conclusie komt de VDI, de Vereniging van Duitse Ingenieurs in een onderzoek.
Als een elektrische auto wordt opgeladen met de gemiddelde energiemix in Duitsland, waarbij nu ook nog kolencentrales worden ingezet, dan is deze pas na minstens 90.000 kilometer beter voor het klimaat. Uit het onderzoek blijkt verder dat er bij het produceren van een elektrische auto veel CO2-uitstoot wordt veroorzaakt door de winning van grondstoffen, de productie van de accu en de levering daarvan vanuit Azië.
“Elektrische auto’s en hybride voertuigen beginnen met een ecologische rugzak vanwege de grondstofintensieve productie van de aandrijftechnologie, mede omdat de accuproductie overwegend in Azië plaatsvindt,” zo liet de voorzitter van de VDI, Joachim Damasky, weten. “Op de langere termijn zal de productie van elektrische auto’s en hybrides ecologisch efficiënter zijn.”
Er valt volgens Damasky nog veel winst te boeken bij de recycling van grondstoffen zoals lithium, nikkel en kobalt. En voor daadwerkelijk klimaatvriendelijkere mobiliteit moet er veel meer groene energie worden opgewekt en zal de productie van de accu vergroend moeten worden.