Het Europees Parlement heeft zich in Straatsburg uitgesproken voor het verbod op de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren vanaf 2035. Als alle lidstaten daar ook mee instemmen wordt het verbod een feit.
De stemming over het verbod was gisteren en effectief zou dat betekenen dat autofabrikanten in de EU vanaf 2035 alleen nog maar nieuwe personen- en bestelauto’s mogen verkopen die geen broeikasgassen meer uitstoten. Milieuactivisten juichen het verbod toe, de branche-organisatie van de Duitse auto-industrie is net als de ADAC kritisch. Het zou beter zijn geweest om ook een perspectief te openen voor klimaatneutraal aangedreven verbrandingsmotoren, zal lieten zij weten. Volgens VDA-voorzitter Hildegard Müller wil men met dit besluit niet toegeven dat er in grote delen van Europa geen toereikende oplaadinfrastructuur voor elektrische auto’s bestaat.
Aan het eind van de maand willen de lidstaten hun standpunt bepalen over het verkoopverbod voor benzine- en dieselauto’s. Dan zal blijken of ook alle lidstaten instemmen met het verkoopverbod.
Ontoereikend elektriciteitsnet
De stemming in het Europees Parlement komt juist op een moment dat in Noord-Brabant en Limburg geen nieuwe bedrijven meer worden toegelaten op het elektriciteitsnet omdat het daar niet meer op berekend is. Vanwege de overschakeling op warmtepompen, het plaatsen van laadpalen, het in gebruik nemen van zonne- en windparken en de economische groei, is het elektriciteitsnet chronisch overbelast. En dat leidt nu al tot problemen in twee provincies en in delen van Noord-Holland. De ambitieuze kabinetsplannen om over te stappen op warmtepompen en elektrisch rijden, zullen de problemen alleen maar veel groter maken. Volgens hoogleraar Jan Rotmans is er het komende decennium 100 miljard euro nodig om de energietransitie goed te laten verlopen, want de behoefte aan stroom zal verviervoudigen. En als die stroom niet duurzaam wordt opgewekt, zal het overschakelen op elektrische auto’s onvoldoende effect hebben op de CO2-uitstoot.