De Euro 7-emissienorm die vermoedelijk rond 2025 in zal gaan, wordt minder minder streng dan eerder werd gevreesd. De Europese Commissie zou van gedachten zijn veranderd over de aanscherping van de normen vanwege de huidige economische en geopolitieke situatie en de te verwachten transitie naar elektrisch rijden. Dat meldt de Frankfurter Algemeine Zeitung op basis van documenten van de commissie.
De commissie zou mede van gedachten zijn veranderd omdat de uitfasering van verbrandingsmotoren in 2035 de auto-industrie dwingt om te investeren in elektrische of waterstof-elektrische aandrijving. Daardoor zou er minder ontwikkelingsbudget zijn voor het ontwikkelen van schonere verbrandingsmotoren. Te verwachten valt dat de Euro 7-norm voor dieselmotoren iets strenger wordt voor wat betreft de uitstoot van stikstofoxiden. Maar voor benzinemotoren zou de norm hetzelfde blijven.
Er is wel sprake van een strengere meetmethode en kleinere meettoleranties. Maar hoe die er uit gaan zien is nog niet bekend. Het is ook nog niet zeker wanneer de Euro 7-norm van kracht wordt. Maar oorspronkelijk was de nieuwe emissienorm gepland voor 2025. De kans dat daarvan veel wordt afgeweken is niet zo groot.