Vanaf 2026 kan een auto alleen nog maar vijf sterren in de EuroNCAP-crashtest krijgen als vijf belangrijke functies rechtstreeks met een knop of hendel kunnen worden bediend. Volgens de veiligheidsorganisatie neemt het aantal ongevallen door afleiding tijdens de bediening van aanraakschermen toe, en vitale functies moeten daarom snel per knop of hendel kunnen worden bediend.
Zoal het er nu naar uitziet zal het gaan om de bediening van de richtingaanwijzers, de alarmlichten, de claxon, de ruitenwissers en de activering van het e-Call-systeem. Op dit moment zou de nieuwe beoordeling van EuroNCAP alleen consequenties hebben voor Tesla. Bij deze pionier van het elektrisch rijden gaat de bediening van de ruitenwissers via het grote scherm van het infotainmentsysteem. Andere merken hebben voor de vitale functies nog gewoon knoppen en hendels. De aankondiging van EuroNCAP zal automerken die overwegen om nog meer functies te ‘verstoppen’ in het infotainmentsysteem, vermoedelijk wel op andere gedachten brengen.
(Bron: Automobilwoche)