Bijna vijf jaar na het dieselschandaal zijn er strengere Europese regels in werking getreden voor de typegoedkeuring van personenauto’s. Dat betekent dat nieuwe automodellen strikter worden gecontroleerd alvorens ze op de markt komen in de EU en dat er steekproeven kunnen plaatsvinden of de productiemodellen wel voldoen aan de typegoedkeuring.
De nieuwe regels, die per 1 september zijn ingevoerd, moeten voorkomen dat een dieselschandaal zoals bij het Volkswagen-concern, waarbij ongeoorloofde software werd toegepast om de uitlaatgassen alleen tijdens de testprocedure aan de regels te laten voldoen, niet meer kan gebeuren. Met steekproeven kan worden vastgesteld of een productiemodel aan de eisen voldoet. Bij overtredingen gelden geldboetes tot 30.000 euro per auto.
De nieuwe regels betekenen dat het land waar de typegoedkeuring is uitgevoerd, het goedgekeurde model in de praktijk moet controleren, minstens 1 op de 40.000 auto’s. De Europese Commissie kan deze controles ook zelf (laten) uitvoeren. De EU kan daarnaast de plaatsen waar typegoedkeuringen worden uitgevoerd controleren en terugroepacties starten. En de EU kan geldboetes opleggen als een land niet ingrijpt bij overtredingen van een autofabrikant. De nieuwe regels zijn op 1 september ingegaan.