De met veel fiscale voordelen gestimuleerde plug-in hybride auto’s worden nadat die voordelen verdwenen zijn massaal geëxporteerd naar het buitenland. VWE meldt dat er in de eerste twee maanden van dit jaar al 1.875 plug-in hybrides naar het buitenland gingen, 235 procent meer dan in dezelfde periode van 2018.
Vooral de fiscale voordelen voor zakelijke rijders stimuleerden de verkoop van plug-in hybride modellen vanaf 2013. De Mitsubishi Outlander en de Volvo V60 waren verkoophits. Maar na vijf jaar is de gunstige fiscale bijtelling voor zo’n auto voorbij en daarom worden plug-in hybride auto’s na vijf jaar massaal van de hand gedaan.
In 2018 vond nog 70 procent van de plug-in hybride occasions een eigenaar in Nederland, maar in de eerste twee maanden van 2019 daalde dat tot 54 procent. Bijna de helft van het aanbod wordt dus geëxporteerd, waardoor het destijds al tegenvallende positieve effect op de CO2-uitstoot na vijf jaar in Nederland dus in ieder geval is uitgewerkt. Van de plug-in hybride occasions die ouder zijn dan vijf jaar en in Nederland een nieuwe eigenaar vinden, is dat in 88 procent van de gevallen een particulier.
Plug-in hybride auto’s lagen altijd onder vuur, omdat hun zakelijke bezitters vaak weinig gebruikt maakten van de mogelijkheid om de accu aan een laadpunt op te laden. Daardoor bleek de voorgespiegelde lage CO2-uitstoot uit de officiële meting in de praktijk vele malen hoger te liggen. Sinds 2017 is de fiscale bijtelling voor plug-in hybride auto’s gelijk getrokken met andere auto’s. Alleen volledig elektrische auto’s worden nog fiscaal bevoordeeld: 4 procent bijtelling over de eerste 50.000 euro 22 procent over het bedrag boven de 50.000 euro. Wie een oudere plug-in hybride zakelijk wil rijden valt onder de oudere regels en moet een bijtelling van 25 procent over de cataloguswaarde aanhouden.