De opkomst van de elektrische auto in de Europese Unie wordt geremd door de gebrekkige infrastructuur van oplaadpunten. Er zijn vooral te weinig snelladers, zo waarschuwt de European Automobile Manufacturers (ACEA).
Volgens de ACEA is slechts een op de negen laadpalen een snellader end daarvan is het tekort nog groter dan van gewone laadpalen. In de EU-plannen voor het klimaat ‘Fit for 55’ worden nieuwe CO2-doelstellingen opgelegd aan de autobranche. Om mensen zover te krijgen dat ze elektrisch gaan rijden moet het opladen veel makkelijker gaan. “Mensen moeten voldoende opladers in hun directe omgeving zien en deze oplaadpunten moeten snel en gemakkelijk te gebruiken zijn, zonder dat mensen in lange rijen moeten wachten”, aldus ACEA-directeur-generaal Eric-Mark Huitema. “Opladen moet net zo handig en eenvoudig zijn als tanken nu is.”
Huitema noemt het voorstel van de EU voor uitbreiding van de infrastructuur niet ambitieus genoeg. Bovendien is het voorstel niet afgestemd op de beoogde nieuwe CO2-doelstellingen voor auto’s. Europa zou zijn ambities wat betreft laadinfrastructuur aanzienlijk moeten aanscherpen zodat in alle EU-lidstaten voldoende snelladers staan.
In Nederland is de situatie overigens een stuk beter dan in de rest van de EU. Nederland staat wat laadinfrastructuur betreft op de eerste plaats met 64.236 publieke oplaadpunten. En er zijn 2.429 snelladers. Alleen Frankrijk en Duitsland hebben meer snellaadpunten, maar beide landen zijn veel groter dan ons land. (Bron: autoweek.nl)