De gure wind waait deze dagen niet alleen buiten, maar komt ook vanuit Den Haag over ons heen. Bij elk nieuw milieuprobleem lijkt steeds éérst naar de automobilist te worden gekeken, terwijl die vaak niet de grootste vervuiler is.
Dat zagen we helaas ook in het stikstofdebat, met als resultaat dat nu de maximum snelheid op de snelwegen omlaag gaat. Als pleister op de wonde geldt dat we in elk geval na 19.00 uur, mede dankzij onze inzet, nog een beetje kunnen doorrijden. Voor de vele klassiekerrijders in onze club is dat overigens minder van belang – op de prachtige weggetjes en lanen willen we gewoon in alle rust kunnen genieten van de omgeving. En ook dat kan binnenkort weer.
In mijn beleving gaan we een geweldig voorjaar tegemoet, mede omdat er twee ritten voor u klaarstaan: de Voorjaarsrit, open voor alle auto’s, en de Vestingstedenroute voor vooroorlogse automobielen. In de eerste uitgave van 2020 leest u er alles over, terwijl er ook diep wordt ingegaan op het thema H-auto’s, oftewel rijden op waterstof. Een innovatie die we als KNAC scherp volgen. Daarnaast krijgen we momenteel veel vragen binnen over de terugkeer van de Formule 1 naar Zandvoort. Begrijpelijk, want de Grand Prix van Nederland werd destijds onder auspiciën van de KNAC verreden, later werd dat de KNAF. De liefhebbers onder u wijs ik graag op het vierde deel van onze Zandvoort-serie in dit magazine, waarin u ‘oud’ met ‘nieuw’ kunt vergelijken. Spectaculair!
Het belooft dus een schitterend autoseizoen te worden, met de GP van Zandvoort als kers op de taart. Laten we met z’n allen duimen voor Max Verstappen, ofschoon de druk op hem na een prachtige derde plaats in het 2019-klassement wel hoog begint te worden. Maar we gaan hem hartstochtelijk toejuichen: go Max, go!
Wouter Kolff
Voorzitter