Wie dit jaar met de elektrische auto naar Griekenland vertrekt, dreigt daar – letterlijk – de boot te missen. Griekse veerboten weigeren namelijk EV’s en plug-in hybrides met een te vol accupakket.
Al langer bestaat de discussie over hoe gevaarlijk elektrische auto’s zijn als ze vlam vatten. Om die reden verbieden sommige Verenigingen van Eigenaren al het parkeren van EV’s in ondergrondse garages. In Griekenland is het Ministerie van Koopvaardij ook bezorgd om de mogelijke gevaren van elektrische voertuigen. Voortaan mogen Griekse veerdiensten alleen nog EV’s en plug-in hybrides vervoeren als het accupakket maximaal 40% vol zit. Vorig jaar besloot de Noorse rederij Havila Kystruten al elektrische auto’s helemaal te weren.
‘Thermal runaway’
Het Griekse Ministerie van Koopvaardij volgt met haar regels de aanbevelingen uit het recente onderzoek die het Europese ‘Maritime Safety Agency’ uitvoerde na de scheepsbranden op de Felicity Ace in 2022 en de Frementle Highway vorige zomer voor de Nederlandse kust. Hoewel niet bewezen is dat elektrische auto’s sneller in brand vliegen dan brandstofmodellen, stelt de Maritime Safety Agency dat EV’s en plug-in hybrides wel heviger branden – de zogenaamde ‘thermal runaway’ – als ze vlam vatten. Het adviseert dan ook alleen elektrische auto’s toe te laten op schepen als ze een beperkte acculading hebben én als de temperatuur van de batterij is gecontroleerd bij het aan boord gaan.