Ik weet niet hoe het bij u zit, maar voor mij is het jaar weer omgevlogen. Natuurlijk als sportjaar met Max die eerst iedereen achter zich liet om vervolgens de hete adem van Norris in de nek te voelen. Het Nederlands voetbalelftal dat knap de halve finales haalde en de Olympische Spelen met een karrenvracht aan Nederlandse medailles. Op alle tribunes vrolijke mensen met uitbundige outfits: het Oranjegevoel kon niet op. Vervolgens zagen we minister-president Schoof samen met staatssecretaris Karremans van sport bij de huldiging van onze olympische sporters. Dat is terecht en dat deden ze ook goed.
Maar er gebeurden ook andere zaken die ons als autoclub bezighouden en raken. En dan doel ik op de maatregelen zoals die door het kabinet Schoof zijn voorgesteld. Zo komt 130 terug op de snelwegen. Beter gezegd: op vier stukken snelweg, wat weinig zoden aan de (Afsluit-)dijk zet. Van ons hoefde de maximumsnelheid niet te worden beperkt. Het is een symboolmaatregel die weinig verandert aan de stikstofuitstoot. En ook het terugdraaien is om andere redenen een symboolmaatregel: voor wie niet geregeld over de Afsluitdijk hoeft, is er eigenlijk geen verschil. Ook het afbouwen van de subsidies voor elektrische auto’s is een in het oog lopende maatregel. De versnelde invoer hiervan is niet het gevolg van een principieel besluit van de Rijksoverheid, maar van een rekenfoutje van 1,5 miljard dat nog even gecorrigeerd moest worden. Ook internationaal wordt het afwachten wat er op ons afkomt. Enerzijds is er de herverkiezing van Donald Trump die het gebruik van fossiele brandstoffen wil stimuleren, maar anderzijds gaat Elon Musk een belangrijke rol spelen in de omgeving van Trump. Ik ben benieuwd wat dat gaat doen voor Tesla.
Ook de KNAC krijgt steeds meer te maken met vragen omtrent milieu en autogebruik. Op onze ALV gaven wij als bestuur aan ons te willen inzetten om te voldoen aan het driesterrensysteem van de FIA. Dit is een methodiek om na te gaan hoe vervuilend we zijn als KNAC. Daarbij kijken we naar verschillende zaken zoals ons blad, de huisvesting, de inzet van wegenwacht en de beleggingsportefeuille van onze verzekeraar. Dat wil niet zeggen dat alles meteen op orde is, maar het geeft wel richting aan de ambitie om hieraan te werken.
Ook mochten we op de ALV een nieuw bestuurslid verwelkomen: Prins Bernhard van Oranje komt onze gelederen versterken. Zijn liefde voor auto’s werd nog eens duidelijk tijdens zijn ‘maidenspeech’. Ik verheug me zeer op de samenwerking en weet zeker dat we allemaal plezier gaan hebben van zijn ervaringen en vaardigheden. Tot slot wil ik iedereen in deze donkere dagen voor Kerst fijn feestdagen wensen. Ik hoop velen van u te zien op Interclassics in Maastricht, medio januari!
Wouter Kolff
Voorzitter

Aantal verkeersdoden daalt opnieuw
Volgens het CBS lag het aantal mensen dat omkwam in het verkeer in 2024 iets lager dan een jaar eerder…