De omschakeling van de NEDC- naar de WLTP-meetmethode levert de schatkist jaarlijks 200 miljoen extra inkomsten op, zo blijkt uit een onderzoek van KMPG in opodracht van de Bovag en de RAI. Bij de invoering van de WLTP had de regering toegezegd dat de nieuwe, nauwkeurigere meetmethode voor het vaststellen van emissies en brandstofverbruik budgetneutraal zou zijn.
Bij de invoering van de WLTP-meetmethode op 1 september 2017 werd een overgangsperiode afgesproken tot 1 juli 2020. In die periode word de CO2-uitstoot teruggerekend van WLTP naar NEDC om de jBPM te berekenen. Maar die methode levert in de praktijk hogere waarden op tot hogere BPM leiden. Dat is in strijd met de belofte van het kabinet dat de overgang consumenten niet meer zou gaan kosten.
Veel te hoge belasting
“Wat wij allemaal allang aanvoelden, is nu bittere waarheid gebleken”, zegt Steven van Eijck, voorzitter van de RAI Vereniging: “Afgelopen jaar zijn de automobilisten echt aangepakt met een veel te hoge belasting.” KPMG becijferde dat een auto in de NEDC 2.0 gemiddeld 7,3 g/km meer CO2 op zijn conto krijgt, hetgeen gemiddeld op zo’n duizend euro meer bpm komt. Totaal incasseert de belastingdienst zo 600 tot 650 miljoen euro meer aan bpm gedurende de overgangsperiode. KPMG voorspelt dat daarna zo’n 200 miljoen euro per jaar aan extra belastinggeld naar de schatkist gaat, ondanks het feit dat per 1 juli 2020 de bpm-tarieven worden aangepast aan de vanaf dat moment geldende WLTP-waarden. Met name de kleinere auto’s worden onevenredig zwaar getroffen, stelt het onderzoeksbureau.
Het ministerie van Financiën had eerder al een onderzoek laten doen door TNO dat ook tot een hogere CO2-uitstoot kwam, maar die werd door de staatssecretaris toen verklaard door de groeiende populariteit van grotere auto’s. Bovag en RAI stellen dat het onderzoek van KMPG betrouwbaarder is dan dat van TNO omdat TNO 185 steekproeven heeft genomen en KMPG 1.065 auto’s onder de lope heft genomen. Bovendien zijn de cijfers van KMPG getoetst door TU Eindhoven en de hogescholen van Rotterdam en Arnhem.
Volgens Bovag en RAI zijn de autoverkopen al langere tijd achtergebleven, waardoor de vernieuwing van het wagenpark achterblijft en vuilere en minder veilige auto’s langer blijven rondrijden. De resultaten van het onderzoek zijn enkele weken geleden al naar de minister van Financiën gestuurd, maar die reageert er niet op.