Rijkswaterstaat heeft gereageerd op de brandbrief die burgemeesters Aboutaleb (Rotterdam) en Van Zanen (Den Haag) deze week stuurden over de Rotterdamse Van Brienenoordbrug. Volgens de uitvoeringsorganisatie is er van instortingsgevaar geen sprake, maar is de oeververbinding wel ‘op leeftijd’.
Dagelijks rijden ongeveer 250.000 voertuigen over de Rotterdamse Van Brienenoordbrug. Als gevolg van dat jarenlange intense gebruik is renovatie nodig. Rijkswaterstaat had die mega-klus tussen 2026 en 2028 willen klaren, maar start nu waarschijnlijk pas in 2030 met de vernieuwingen. Er meldde zich namelijk maar één partij voor de renovatie.
Instortingsgevaar
Volgens de burgemeesters Aboutaleb (Rotterdam) en Van Zanen (Den Haag) is dat uitstel onaanvaardbaar. In een brandbrief aan de formerende politieke partijen stellen zij dat het groot onderhoud echt niet kan wachten. “De kans bestaat dat komend jaar al lagere snelheden nodig zijn en rijstroken op de Van Brienenoordbrug afgesloten moeten worden om instortingsgevaar te voorkomen’’, aldus de brandbrief.
Rijkswaterstaat zegt nu dat er van instortingsgevaar geen sprake is en dat de brug veilig kan worden gebruikt, maar dat de Van Brienenoordbrug wel op leeftijd is. De Van Brienenoordbrug over de Nieuwe Maas maakt deel uit van de snelweg A16, is ruim 1.300 meter lang en werd in 1965 in gebruik genomen.