In de eerste negen maanden van 2023 was de (plug-in) hybride auto het meest populair. Ruim 37 procent van de nieuw verkochte personenauto’s (106.154 exemplaren) had zo’n aandrijflijn aan boord. De markt voor auto’s met dieselmotor is daarentegen volledig ingestort. Slechts 1,1 procent van de verkochte auto’s in de eerste drie kwartalen had een dieselmotor onder de kap (3.179 stuks). Dat blijkt uit cijfers die Autoweek heeft opgevraagd bij de Bovag.
Bij de ruim 37 procent (plug-in) hybride auto’s zijn de versies met mild-hybride techniek niet meegeteld. De Bovag deelt deze in bij de verbrandingsmotoren vanwege de geringe elektrische assistentie. Auto’s met een (mild-hybride) benzinemotor hadden een aandeel van 31,7 procent in de verkopen (90.863). Niet ver achter de personenauto’s met benzinemotor komt de volledig elektrisch auto met een marktaandeel van ruim 29,6 procent (84.987 stuks).
Op grote afstand is de (mild-hybride) diesel te vinden met de eerder genoemd 1,1 procent aandeel. Auto’s op LPG hebben een aandeel van 0,54 procent (1.553 stuks) en waterstof 0,01 procent (39 stuks). Het aandeel van auto’s op aardgas is onmeetbaar klein met zes verkochte exemplaren.
De ‘marsrichting’ van de autoverkopen is in elk geval duidelijk. Via de (plug-in) hybride gaat het richting volledig elektrisch.