De import van gebruikte diesels is dit jaar met 40 procent gedaald. Er zijn ook minder gebruikte benzineauto’s geïmporteerd, maar de daling is hier veel minder, zo meldt branche-expert VWE.
Na jaren van groeiende import van occasions is de import dus licht aan het dalen. In de eerste acht maanden van 2019 werden 142.020 gebruikte auto’s geïmporteerd tegen 157.694 in dezelfde periode vorig jaar, een daling van net geen tien procent.
Als we de cijfers nader bekijken blijkt de daling bij de benzineauto’s maar 1,9 procent en is de teruggelopen import dus bijna geheel te wijten aan de lagere dieselimport. Dat warer er maar 21.029 in de eerste acht maanden van 2019.
De meest geïmporteerde diesel in die periode was de Volkswagen Golf met 881 exemplaren (zelfde periode vorig jaar 1.625 stuks), gevolgd door de Volvo XC60 met 755 auto’s (1.436 vorig jaar). De derde positie is voor de BMW 3-serie Touring met 644 stuks (vorig jaar 1.005). De daling van de import van diesels was het grootst bij kleinere modellen. Bij grotere auto’s als de BMW 5-serie Touring en de Audi A5 Avant viel de daling lager uit.
De export van auto’s groeide in de eerste acht maanden, met 7,2 procent om precies te zijn. Het aandeel van de diesels nam daar juist toe, waardoor nu bijna de helft van alle geëxporteerde auto’s een diesel is. Dat zijn echter vaak de meer compacte modellen, waar de markt mee werd overstroomd toen er nog een lage fiscale bijtelling bestond voor zuinige diesels.