Elektrische auto’s van de zaak die uit de lease komen, verdwijnen voor een groot deel naar het buitenland. Zonde, vindt Erik Slaaf van ING, want al snel rijdt 20.000 euro aan bijtellingskorting de grens over: “Het lijkt er op dat we de leaserijder voldoende hebben gestimuleerd. Maar de occasionrijder, die het stokje moet overnemen, krijgt nagenoeg niets.”
De exportcijfer van afgelopen maand laten zien dat er in januari 3.383 elektrische tweedehands auto’s uit Nederland zijn geëxporteerd. Vooral de Tesla Model 3 blijkt populair over de grens: liefst 1.524 stuks verlieten het land. Erik Slaaf van ING vind het vanuit duurzaamheidsoogpunt zonde dat zoveel elektrische auto’s ons land verlaten. Maar ook financieel gezien doet het pijn, zegt hij. “Een Tesla Model 3 uit 2019, die vijf jaar in de lease heeft gezeten, heeft de belastingbetaler 20.000 euro aan bijtellingskorting gekost. Voor dit bedrag hebben deze auto’s vijf jaar in Nederland gereden, terwijl ze nu voor een lager bedrag en een langere periode in het buitenland gaan rondrijden.”
Occasionkoper grijpt mis
Dat de markt nu overspoeld wordt door onder meer Tesla’s is het gevolg van de gunstige bijtellingsregels van vijf jaar geleden. Nu die leasecontracten de afgelopen maanden afliepen, kregen autoleasemaatschappijen veel elektrische voertuigen terug. “Door deze piek, in combinatie met het verhogen van de wegenbelasting en het opheffen van de aanschafsubsidie voor elektrische auto’s, ligt de vraag aanzienlijk lager dan het aanbod”, zegt Slaaf. Hoewel gebruikelijk, vindt hij het wel jammer dat de elektrische auto’s die uit de lease komen massaal de grens over gaan. “Het lijkt er op dat we de leaserijder voldoende hebben gestimuleerd. Maar de occasionrijder, die het stokje moet overnemen, krijgt nagenoeg niets.” Volgens ING is de stimulering van de elektrische occasions te vroeg stopgezet.