Wie heeft ‘m niet in het dashboardkastje liggen? De groene kaart, of beter: het internationale verzekeringsbewijs. Maar hebt u die wel eens goed bekeken? Hiermee kunt u in het buitenland aantonen dat uw auto verzekerd is. Sinds enige tijd hoeft de groene kaart trouwens niet meer groen te zijn, wit mag ook. Misschien hebt u ‘m zelfs alleen per e-mail ontvangen. In dat geval mag u ‘m ook digitaal tonen* of zelf printen op wit papier.
Op de groene kaart staat voor welke landen de verzekering allemaal geldt. Het systeem wordt gebruikt in 48 landen in Europa, Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Deze zijn allemaal verenigd in de ‘Council of Bureaux’ (CoB).
Als gevolg van de sancties tegen Rusland en Wit-Rusland zult u op de nieuwste verzekeringsbewijzen zien dat deze landen per 1 juni 2023 niet meer tot het groene kaartsysteem behoren. Nou was het sowieso al onverstandig om een (auto)reis te ondernemen naar Oekraïne of (Wit-) Rusland, omdat lang niet alle verzekeringsmaatschappijen daar nog dekking verleenden. Maar nu geldt dit voor allemaal, ook omdat deze landen geen onderdeel zijn van de Europese Economische Ruimte (EER). Wie toch die kant op wil vóórdat de generieke maatregel per 1 juni 2023 ingaat, moet dus vooraf aan de hand van de meest recente groene kaart checken in hoeverre er wel of geen dekking is voor Rusland (RUS) en Oekraïne (UA).
Overigens gaat het bij een groene kaart om de wettelijke aansprakelijkheid. En realiseer u ook dat molest, ook al staat het land waar u naartoe wilt op uw groene kaart, een wettelijk toegestane uitsluiting is. Onder molest verstaan we schade die is veroorzaakt door, of ontstaan uit en/of verergerd is, door een gewapend conflict, burgeroorlog, opstand, binnenlandse onlusten, oproer en/of muiterij. Deze uitsluiting van molest geldt ook voor uw aanvullend gesloten beperkt of volledig cascodekking.
Nu gaat u vermoedelijk helemaal niet naar Rusland of Oekraïne, maar hooguit naar omliggende landen als Polen of Hongarije. Maar wat nu als u in Nederland of in het buitenland wordt aangereden door een Oekraïense of Russische automobilist of vrachtwagenchauffeur? Loopt u schade op door een motorrijtuig met een Russisch kenteken in een land waar zijn groene kaart geldig is? Wel, indien de Russische chauffeur schuldig is aan het ongeval is deze schade voor u gedekt. U kunt dan met uw claim terecht bij de vertegenwoordiger van die Russische verzekeraar in Nederland. Zie ook uw groene kaart hiervoor. Maar, nogmaals: per 1 juni 2023 wordt het allemaal anders. Wellicht heeft zo’n Russische chauffeur dan nog een zogenaamde ‘grensverzekering’ gekocht in de landen waar hij buiten Rusland rijdt (of dat tegen die tijd nog kan is echter maar de vraag). Let in elk geval goed op dat u na een aanrijding met uw smartphone een foto maakt van de groene kaart en check of er dekking is.
Bent u in zulke gevallen all risks verzekerd, dan claimt u bij uw eigen verzekeraar. Die moet dan maar zien of de schade op de tegenpartij kan worden verhaald. Niet uw probleem, tenzij dit niet lukt. Dan zou dit namelijk nog wel gevolgen voor uw bonus/malus-treden kunnen hebben. Hoe dan ook, ga goed voorbereid op reis. Check de polisvoorwaarden en groene kaart, of neem contact op met uw eigen verzekeraar of tussenpersoon.
Eén ding kan ik u alvast garanderen: een schade verhalen in verband met een aanrijding met een Rus na 1 juni 2023 wordt geen feest. Zeker niet als je niet all risks verzekerd bent. De kans dat dit gebeurt is natuurlijk niet heel groot, want Russische automobilisten hebben na die datum geen dekking meer in de meeste landen buiten Rusland en zullen dus niet zo snel de grens over gaan, maar toch. Bij een aanrijding met een Oekraïens voertuig verwacht ik minder problemen. Zeg nooit nooit, maar wanneer u schade oploopt door een motorrijtuig uit Oekraïne dan heeft de Oekraïense verzekeraar meestal een vertegenwoordiger in Nederland. In dat geval is de schade gedekt via de Nederlandse vertegenwoordiger. En bij een opgelopen schade door een motorrijtuig uit Oekraïne waarbij de Oekraïense verzekeraar géén vertegenwoordiger in ons land heeft is de schade gedekt via het Nederlands Bureau Motorrijtuigen.
Kees de Regt
Manager Verzekeringen