Auto’s met een dieselmotor krijgen het steeds moeilijker in Europa. Vooral oudere diesels worden steeds vaker uit steden geweerd, maar in Duitsland geldt het steeds vaker ook voor jongere auto’s met een dieselmotor die aan de Euro 5-norm voldoen. Deze werd ingevoerd op 1 september 2009.
Meestal gaat het maar om een paar straten waar zo’n Euro 5-diesel niet meer mag rijden, maar in toenemende mate worden hele zones taboe voor diesels die niet aan de meest recente Euronorm voldoen. En zelfs dan is het onzeker of je nog lang zo’n binnenstad in mag, want volgens de Duitse milieubeweging DUH (Deutsche Umwelthilfe) overschrijden ook veel Euro 6-diesels hun eigen norm soms met een veelvoud.
Stikstofdioxide
De grote boosdoener is in dit geval niet fijnstof, want wordt door roetfilters effectief uit de uitlaatgassen gefilterd. Het probleem is namelijk NO2, stikstofdioxide, een gas dat vooral in de uitlaatgassen van diesels zit en voor overschrijdingen van de Europese grenswaarden zorgt in Duitse binnensteden. Van de circa 45,5 miljoen personenauto’s in Duitsland hadden er ruim 15,2 miljoen een dieselmotor op 1 januari 2018.
Juridische strijd
Aan de invoering van rijverboden is een flinke juridische strijd voorafgegaan. De EU begon een procedure tegen Duitsland vanwege het jarenlang overschrijden van de de maximumwaarden voor NO2 in binnensteden. Op 27 februari 2018 deed de rechtbank in Leipzig de uitspraak dat steden dieselverboden mogen invoeren om de NO2-uitstoot omlaag te krijgen. Maar dat moet in alle redelijkheid en stapsgewijs worden ingevoerd en er moeten uitzonderingsregelingen mogelijk zijn.
De DUH, die de voorbije jaren werd gesteund door tal van ondernemingen waaronder Toyota, Daimler en Krombacher, begon vervolgens overal in het land rechtszaken om zo snel mogelijk dieselrijverboden af te dwingen. En niet zonder succes, zoals onderstaande tabel laat zien.
Ook benzine geweerd
Personenauto’s op benzine ontspringen inmiddels ook niet meer altijd de dans. De uitstoot van stikstofoxide van een Euro 1-benzineauto is ongeveer op het niveau van een Euro 4-diesel. Vanaf de Euro 3-norm is de NO2-uitstoot van een benzineauto zo laag dat er geen rijverbod te verwachten valt. Op 1 februari 2019 voert Frankfurt het rijverbod in voor alle dieselpersonenauto’s die niet minstens voldoen aan Euro 5 en alle benzineauto’s die niet minstens voldoen aan Euro 3. Vanaf 1 september 2019 moeten diesels dan minstens voldoen aan Euro 6. Bovendien wordt nagedacht over een zogenaamd blauw milieuvignet voor deze nieuwe, strengere milieuzones.
STAD | GEBIED | GEWEERDE AUTO’S | INGANGSDATUM |
Aken | n.n.b. | n.n.b. | 1 januari 2019 |
Berlijn | wegafhankelijk: nog niet vastgelegd | Euro 5-diesels en ouder | Uiterlijk eind juni 2019 |
Bonn | wegafhankelijk: Belderberg, Reuterstrasse |
Euro 4-diesel en ouder Euro 2-benzine en ouder Euro 5-diesel |
1 april 2019
1 september 2019 |
Essen | Rijverbodszone | Euro 4-diesel en ouder Euro 2-benzine en ouder Euro 5-diesel |
1 juli 2019
1 september 2019 |
Frankfurt | Rijverbodszone | Euro 4-diesel en ouder Euro 2-benzine en ouder Euro 5-diesel |
1 februari 2019
1 september 2019 |
Gelsenkirchen | wegafhankelijk: Kurt Schumacherstrasse |
Euro 5-diesel en ouder Euro 2-benzine en ouder |
1 juli 2019 |
Hamburg | wegafhankelijk: Max Brauer-Allee, Stesemannstrasse |
Euro 5-diesel en ouder | 31 maart 2018 |
Keulen | Rijverbodszone | Euro 4-diesel en ouder Euro 2-benzine en ouder Euro 5-diesel |
1 april 2019
1 september 2019 |
Mainz | n.n.b. | n.n.b. | Uiterlijk 1 september 2019 (indien de NO2-uitstoot nog verder overschreden wordt) |
Stuttgart | Rijverbodszone | Euro 4-diesel en ouder Euro 2-benzine en ouder Euro 5-diesel |
1 januari 2019 uiterlijk 1 september 2019 |